Budějovickou dálnici čeká změna
Pokračuje příprava dálničního spojení jižních Čech. Staví se na trase od Veselí nad Lužnicí po České Budějovice a připravuje se i obchvat města. Stále ale zůstává několik nevyřešených otazníků, které mohou realizaci vytoužené komunikace citelně přibrzdit. Výrazně třeba pokročily práce na úseku Borek Úsilné. Už je na mostě přes potok Kyselá voda v současnosti dokončena celá pravá strana. Nyní pracujeme na mostních římsách. Na levé straně bude ještě dobetonováno poslední, čtvrté pole a most bude dokončen. I zde budeme poté pracovat na mostních římsách,příká vedoucí stavby. V nejbližší době slibuje Ředitelství silnic a dálnic České republiky také zahájit přeložky inženýrských sítí a další přípravné práce na úseku Ševětín Borek, který se jediný mezi Veselím nad Lužnicí a Úsilným ještě nestaví. A do finále spějí výkupy pozemků pro úsek dálnice D3 u Českých Budějovic. Z trasy, jež se má stát obchvatem krajského města, už je jenom kolem deseti procent vlastníků, se kterými ještě ŘSD neukončilo jednání. Na druhou stranu se ale má měnit podoba sjezdů u Českých Budějovic. Spolupráce soukromého sektoru a státu možná přijde v úvahu, pokud se týká dálnice D3, respektive jejího pokračování na jih od Českých Budějovic. Pokud by se stavby nepodařilo zahájit do roku 2020, kdy končí současné období evropských dotací, zůstala by otázka na bedrech českého státu. A ten by možná mohl sáhnout i po projektu spolupráce se soukromníky, kteří by dálnici postavili a udržovali, ale také za to inkasovali mýtné. Vedení resortu je ale pokud se týká nejbližšího výhledu na financování dálnic optimistické. Několik úseků dálnice D3 Úsilné Hodějovice a Hodějovice Třebonín, což by bylo necelých 20 kilometrů komunikace směrem k rakouské hranici. V roce 2017 chce resort dopravy začít stavět celkově dalších 140 km dálnic, což by byl dvojnásobek oproti letošku. Někteří odborníci ale upozorňují, že jde spíše o optimistickou variantu. Ne všude jsou třeba k dispozici potřebné pozemky. A často ještě nezačala ani výběrová. Stačí přitom jen jediné odvolání a původní časové odhady se mohou zcela zbortit. Ukázalo se to nedávno třeba na úseku Borek Úsilné, kde spory ve výběrovém řízení protáhly vyhlášení vítěze o neuvěřitelné tři roky. V jižních Čechách jsou pak pro budoucnost otazníkem třeba už zmíněné nové posudky vlivu staveb na životní prostředí. Budou se zpracovávat nejméně rok nebo déle. A pak bude nutné projít celým kolečkem dalších řízení. A komplikace mohou nastat i tam, kde je již projekt připraven. Třeba u Českých Budějovic se nedávno redukoval počet sjezdů z dálnice. A ty zbylé by měly dostat jinou podobu. Zaberou pravděpodobně více místa při jednodušší konstrukci. Bude to ovšem vyžadovat příslušnou změnu v rámci územního řízení. V každém případě čeká dostavbu dálnice ještě mnoho složitých jednání, která se mohou táhnout poměrně dlouho. O dalším průběhu stavby budeme občany průběžně informovat.
Wo jetzt?
Spor o kavárnu filharmonie skončil
Skončil spor o kavárnu v sídle filharmonie, který se vlekl dva roky. Šéf orchestru O.S. a kavárník L.M. podepsali v úterý dohodu, v červnu tak začne velká proměna kostela svaté Anny, kde JF působí. Přestavba bude stát kolem deseti milionů korun. Spor začal, když ředitel filharmonie předloni na jaře oznámil, že chce kavárnu rekonstruovat. Kavárník dostal několik výpovědí, loni v březnu odstoupila JF od smlouvy, případ nakonec řešily Okresní soud v Českých Budějovicích i Krajský soud. Poslední žalobu dnes JF stáhla. Kavárník k 31. květnu odejde, zavázal se k tomu. Ještě na poslední chvíli se pokusil nechat si dát do smlouvy doložku, že se sem vrátí za stejných podmínek, což z naší strany nebylo možné akceptovat. Mám pocit, že pochopil, že soud prohraje, protože pravda je na naší straně, řekl mluvčí JF. Vedení JF tak zkultivuje své sídlo. Rekonstrukce začne v červnu, potrvá do září. Opraví a předělá se fasáda, vstupní prostory, schodiště, vchod, zvětší se šatna. Přibude bezbariérový přístup, malá galerie, budova bude nekuřácká. Kavárna se zmenší, čímž vznikne scéna pro komorní koncerty. Určitě bude toto řešení ku prospěchu věci. Vždyť budova JF již řadu let volá po generální opravě. Zanedlouho se budeme moci těšit na krásné, moderní prostory JF, které budou stát za návštěvu.
Zeig mehr
Nastala nejhorší zima za několik posledních let
Od rána do dvou hodin odpoledne Správa a údržba silnic musela provádět údržbu na všech silnicích Jihočeského kraje. Na Správě úpravy silnic v Českých Budějovicích je živo. Podle provozního úseku Správa úpravy silnic napadlo třeba na Prachaticku, kde byla situace nejobtížnější, až 25 cm sněhu. Po dvanácté hodině sněžení ustalo a správa silnic se dala do dočišťování. Rovněž popadalo mnoho stromů, větví. Sypači nejvíce jezdili do spodní části Šumavy. Na jihu se udržuje 186 tras. Zapojeni do situace jsou vozidla, nakladači, dispečeři, radličky odhrnující sníh, které museli kvůli nedělnímu stavu počasí posílit.
Zeig mehr
Zemřel sochař Tomáš Proll
V sobotu 9. září odešel po dlouhé težké nemoci sochař Tomáš Proll. Jihočeský umělec se narodil v roce 1951 v Českých Budějovicích. Vystudoval Střední uměleckoprůmyslovou školu v Bechyni a Vysokou školu uměleckoprůmyslovou v Praze. V roce 1994 až 2015 působil v keramické akademii v Ženevě a ve Sdružení výtvarných umělců v Praze. V letech 2006 až 2009 vyučoval na Střední uměleckoprůmyslové škole sv. Anežky České v Českém Krumlově. Žil a tvořil v Habří u Českých Budějovic. Od roku 1999 sochal ceny Jihočeská Thálie, jimiž jsou každý rok oceňováni členové uměleckých souborů Jihočeského. Byl autorem například keramického reliéfu Proměny pro Akademii věd v Českých Budějovicích, bronzové busty herce Petra Hanuse pro Jihočeské divadlo v Českých Budějovicích, či několika kašen jako třeba bronzové kašny v obci Úsilné, kam vytvořil také pamětní desku J. Bartušky a J. R. Schustera z bronzu. Odešel velký člověk a umělec na kterého budou jistě všichni co ho znali v dobrém stále vzpomínat.
Zeig mehr