Budějovickou dálnici čeká změna
Pokračuje příprava dálničního spojení jižních Čech. Staví se na trase od Veselí nad Lužnicí po České Budějovice a připravuje se i obchvat města. Stále ale zůstává několik nevyřešených otazníků, které mohou realizaci vytoužené komunikace citelně přibrzdit. Výrazně třeba pokročily práce na úseku Borek Úsilné. Už je na mostě přes potok Kyselá voda v současnosti dokončena celá pravá strana. Nyní pracujeme na mostních římsách. Na levé straně bude ještě dobetonováno poslední, čtvrté pole a most bude dokončen. I zde budeme poté pracovat na mostních římsách,příká vedoucí stavby. V nejbližší době slibuje Ředitelství silnic a dálnic České republiky také zahájit přeložky inženýrských sítí a další přípravné práce na úseku Ševětín Borek, který se jediný mezi Veselím nad Lužnicí a Úsilným ještě nestaví. A do finále spějí výkupy pozemků pro úsek dálnice D3 u Českých Budějovic. Z trasy, jež se má stát obchvatem krajského města, už je jenom kolem deseti procent vlastníků, se kterými ještě ŘSD neukončilo jednání. Na druhou stranu se ale má měnit podoba sjezdů u Českých Budějovic. Spolupráce soukromého sektoru a státu možná přijde v úvahu, pokud se týká dálnice D3, respektive jejího pokračování na jih od Českých Budějovic. Pokud by se stavby nepodařilo zahájit do roku 2020, kdy končí současné období evropských dotací, zůstala by otázka na bedrech českého státu. A ten by možná mohl sáhnout i po projektu spolupráce se soukromníky, kteří by dálnici postavili a udržovali, ale také za to inkasovali mýtné. Vedení resortu je ale pokud se týká nejbližšího výhledu na financování dálnic optimistické. Několik úseků dálnice D3 Úsilné Hodějovice a Hodějovice Třebonín, což by bylo necelých 20 kilometrů komunikace směrem k rakouské hranici. V roce 2017 chce resort dopravy začít stavět celkově dalších 140 km dálnic, což by byl dvojnásobek oproti letošku. Někteří odborníci ale upozorňují, že jde spíše o optimistickou variantu. Ne všude jsou třeba k dispozici potřebné pozemky. A často ještě nezačala ani výběrová. Stačí přitom jen jediné odvolání a původní časové odhady se mohou zcela zbortit. Ukázalo se to nedávno třeba na úseku Borek Úsilné, kde spory ve výběrovém řízení protáhly vyhlášení vítěze o neuvěřitelné tři roky. V jižních Čechách jsou pak pro budoucnost otazníkem třeba už zmíněné nové posudky vlivu staveb na životní prostředí. Budou se zpracovávat nejméně rok nebo déle. A pak bude nutné projít celým kolečkem dalších řízení. A komplikace mohou nastat i tam, kde je již projekt připraven. Třeba u Českých Budějovic se nedávno redukoval počet sjezdů z dálnice. A ty zbylé by měly dostat jinou podobu. Zaberou pravděpodobně více místa při jednodušší konstrukci. Bude to ovšem vyžadovat příslušnou změnu v rámci územního řízení. V každém případě čeká dostavbu dálnice ještě mnoho složitých jednání, která se mohou táhnout poměrně dlouho. O dalším průběhu stavby budeme občany průběžně informovat.
Wo jetzt?
Uzavírka brzdí průjezd na Český Krumlov
Zhoustla doprava na silnicích, po nichž míří řidiči z Českých Budějovic na jih. Kdo jede na Lipno nebo do Rakouska, narazí na první zdržení už u rybníka Štilec. Opravuje most nad kaplickou silnicí. Na řidiče čeká u Štilce hned dvakrát jednosměrný provoz řízený semafory. Jednou na mostě ve směru na Český Krumlov a jednou pod mostem ve směru na Kaplici. A šoféři musejí počítat také s tím, že kvůli pozměněnému dopravnímu značení se do správných pruhů řadí už několik set metrů před odbočkou na Český Krumlov. O víkendu zde nyní bývá zdržení téměř neznatelné. Řidiči, kteří míří z Českých Budějovic na Šumavu, musejí s dalšími dopravními komplikacemi počítat v Českém Krumlově, kde v pondělí začala částečná uzavírka křižovatky u Porákova mostu. Na hranici dopravních možností, pokud se týká situace u Porákova mostu, se běžně ocitá Český Krumlov. Ukázala to i v pondělí zahájená částečná uzavírka křižovatky u mostu. Tak rozsáhlé kolony, jaké vznikly, nikdo nečekal. Netají se tím ani starosta Českého Krumlova Dalibor Carda. Ten hned v pondělí ráno svolal poradu, které se zúčastnili i zástupci kraje nebo Policie ČR. „Od pondělí jsme neustále v terénu, vyhodnocujeme dopravní situaci v jednotlivých denních časech a snažíme se tomu přizpůsobit režim světel řídících provoz na rekonstruované křižovatce," řekl Deníku k přijatým opatřením vedoucí českokrumlovského dopravního inspektorátu Josef Trojan. Podle tiskové mluvčí radnice Petry Nestávalové ještě během pondělí přehodnotil i dodavatel stavby dopravní opatření a zajistil úpravy, které podstatně zlepšily propustnost křižovatky. Město už se ale musí připravit i na nadcházející Slavnosti pětilisté růže. Při nich se dá očekávat další zvýšení provozu v Českém Krumlově. Jiná opatření, než byla učiněna, už ale patrně neexistují. Dopravní infrastruktura Krumlova více ani neumožňuje. Dalibor Carda v této souvislosti připomněl, že dopravní komplikace mají paradoxně i své pozitivum. „Je to konkrétní a pádný důkaz, kterým nyní může město argumentovat v jednáních s krajem, potažmo kraj se státem," uvedl. Pondělní kolaps by mohl vést k urychlení dlouholetých snah o komplexní řešení dopravní situace města i okresu. Dlouhodobě se uvažuje o obchvatu města na severu a také o možnosti vést přes Vltavu druhý most, který by tunelem poslal auta až k nemocnici k odbočce na Kaplici. Jedná se však o finančně značně nákladná řešení. Toto byť velmi nákladné řešení by značně pomohlo vyřešit dlouho trvající problémy s průjezdem Českého Krumlova.
Zeig mehr
V centru Českých Budějovic prošel zvonkový průvod
České Budějovice uspořádaly s několika partnery oblíbený zvonkový průvod. Děti zvonily, soutěžily, zpívaly s Českým rozhlasem a na závěr prošly s Pohádkovým ministrem míru a smíření, historickou částí města až na náměstí Přemysla Otakara II. Zde dostaly do zvonečků bombóny a mohly si poslechnout vánoční koledy. Děkujeme Českému rozhlasu, statutárnímu městu České Budějovice, KČT, ČUS a dalším organizacím, které umožňují pořádat v našem městě tak hezké akce, sdělili rodiče dětí. Jižní Čechy pohádkové se konají přibližně ve 20 městech a obcích ČR. Tato akce je velmi oblíbená a jistě bude pořádána i v následujících letech.
Zeig mehr
Noční půlmarathón v Českých Budějovicích
Kvalitní sportovní oblečení potřebovali v sobotu nadšení sportovci, kteří se zúčastnili běžeckého závodu Night Run. K jejich povinnému vybavení totiž patřily i čelovky. Závod se totiž běžel až večer, takže si přes tisíc běžců mohlo vychutnat neopakovatelnou atmosféru večerních Českých Budějovic. Pro běžce byly připraveny hned dvě trasy – deseti a pětikilometrová. Do závodu se mohly zapojit také děti. Právě dětem patřilo sobotní odpoledne na náměstí Přemysla Otakara II. Pro běžce do patnácti let byly připraveny různě dlouhé trasy kolem celého náměstí. Zatímco ti nejmenší oběhli náměstí pouze jednou, starší běžci kolem něj kroužili déle. Nejdřív jsme se zapojili do příprav před závodem – sestavovali jsme zábrany, pomáhali stavět stany, značili jsme trasu a tak podobně. Při závodu jsme pak na svých stanovištích hlídali samotnou trať. Bylo třeba navádět závodníky, ale i dohlížet, aby se jim do cesty nepletli diváci a chodci, popsala přípravy patnáctiletá běžkyně z Českých Budějovic a doplnila, že to pro ni byla úplně nová zkušenost. Dostala jsem se k tomu náhodou, na internetu jsem si všimla, že se shánějí dobrovolníci, tak jsem se přihlásila. Jsem ráda, že jsem se zapojila, moc mě to bavilo, shrnula své sobotní zážitky studentka. Závod si chtěl vyzkoušet také Tomáš Dvořák z Českých Budějovic. Nakonec se ale na startovní čáru postavit nemohl. Původně jsem chtěl běžet, ale před dvěma týdny jsem si zranil kotník. A po jedné noze bych asi nezvládl ani dětskou trasu kolem náměstí. Docela mě to mrzí. Vím, že když člověk běží takový závod, tak je to úplně jiný pocit, než když běhá sám. Mám takové akce rád, tak jsem se alespoň přišel podívat a fandit ostatním. Někde v tom davu poběží moji dva spolužáci ze střední školy, dodal student, který by si příští rok rád zaběhl i půlmaraton. Na startu závodu se sešli nejen pravidelní běžci, ale i ti, kteří se rozhodli to prostě zkusit a dokázat si, že na to mají. Domluvil jsem se s kolegyní z práce. Já doufám, že se mi deset kilometrů podaří zaběhnout do padesáti minut, přál si před závodem dvacetiletý Roman z Českých Budějovic. Začal jsem běhat teprve před měsícem. Trénoval jsem obden, ze začátku jsem chodil běhat ráno, teď před závodem jsem běhal hlavně večer. Deset kilometrů jsem ale zatím běžel jen jednou. Už teď ale vím jedno. Přítí rok se opět tohoto závodu zúčastním. Zajisté bude tato sportovní akce lákadlem a motivací trénovat pro další lidi, ktrří chtějí být na startu příštího ročníku.
Zeig mehr