Duševní choroba je horší než si zlomit nohu
Povídá se, že každý třetí člověk si aspoň jednou ve svém životě projde ať už léčenou nebo neléčenou depresí. Podle odhadů by dokonce v roce 2020 měly být psychiatrické nemoci druhým nejčastějším důvodem pracovních neschopností. Naše společnost stále do značné míry vnímá psychiatrické problémy jako určitou zvláštnost, potvrzuje primář psychiatrického oddělení českobudějovické nemocnice Jan Tuček. Přiznat si, že jsem duševně nemocný, je pro člověka většinou velmi obtížné. Jde ale přece o chorobu a nemoc duše je stejná jako nemoc jakékoli části těla. Onemocnět duševní chorobou není o nic složitější než si například zlomit nohu. Podle Dr. Nováčka není nikdo z nás vůči duševním chorobám imunní. Riziko, čím můžeme onemocnět, se ale mění s věkem. „Mezi dvacátým a třicátým rokem propuká například schizofrenie, později nejsou výjimkou bludy, ve stáří nás všechny čeká demence. K lékaři nedostanou všichni, kdo nějaké rysy duševní choroby vykazují. „Je nutné si uvědomit, že my vidíme příslovečnou špičku ledovce. Promořenost psychiatrickými příznaky v populaci je daleko vyšší než počet hospitalizovaných pacientů. My říkáme, že pacienti se na oddělení dostávají v okamžiku, kdy jejich příznaky začnou vadit buď jim samotným nebo okolí. Do té doby, pokud jsou ostatní schopni to tolerovat a akceptovat, na psychiatrii nikdo nepřijde. Pokud budete mít jakékoli psychické problémy, neváhejte navštívit odborného lékaře.
Wo jetzt?
V okolí nádraží budou velké změny
Proměna čeká dopravní situaci před českobudějovickým vlakovým nádražím. Autobusy a trolejbusy například budou moci vyjíždět od obchodního centra Mercury z Žižkovy třídy rovnou před vlakové nádraží. Dosud tomu bránil plot uprostřed Nádražní ulice. Českobudějovická radnice chce nově upravit i křižovatku Žižkovy třídy a Novohradské ulice. Projekty na obě akce spojené s Žižkovou třídou už jsou přichystány. „Naší snahou je, aby se to ještě letos udělalo," naznačuje náměstek primátora Petr Holický, že přípravy už značně pokročily. Hlavní změnou v lokalitě bude nově možnost, aby vozy městské hromadné dopravy odbočovaly u Mercury vlevo do Nádražní ulice. V současné době je vydáno územní rozhodnutí pro tuto akci a bude podána žádost o vydání stavebního povolení. Křižovatka v nové podobě dostane světelnou signalizaci a projekt předpokládá také nový přechod přes Žižkovu ulici. Dnes zde chodci přecházejí, ale řádně vyznačená „zebra" tu není. Šance na levé odbočení do Nádražní ulice umožní i nově umístit zastávky MHD před vlakové nádraží. A nebudou už muset být rozloženy až k objektu železniční polikliniky. Další novinkou, která se v lokalitě chystá, bude cyklostezka v Průmyslové ulici, jako součást páteřní cyklotrasy z Dukelské ulice do Suchého Vrbného. Cyklisté to sice vítají, ale připomínají nedávnou nepříjemnou změnu v Pětidomí. Nové uspořádání dopravy v okolí českobudějovického vlakového nádraží vyjde vstříc i cyklistům. Průmyslová ulice by se mohla částečně uvolnit od městské hromadné dopravy a místo by potom zbylo třeba i na kolaře. V Průmyslové ulici vznikne nová cyklostezka, potvrzuje plány radnice náměstek primátora František Konečný. V Průmyslové ulici má vzniknout cyklostezka, která bude součástí páteřní cyklotrasy, která vede z Dukelské ulice až do Suchého Vrbného. Aktuálně se připravuje dokumentace pro žádost o územní rozhodnutí. To předchází stavebnímu povolení. Kolaři plán radnice vítají, ale připomínají, že podobná aktivita by se hodila i za lávkou přes železnici. Cyklostezku v Průmyslové ulici oceňuje třeba Zuzana Voráčková ze Suchého Vrbného, která jezdí na kole z domova do práce k Dlouhému mostu. Jenže jí vadí, že v Pětidomí přehradila cestu všem, kteří míří do Suchého Vrbného, nová rušná komunikace. Jak bude cyklostezka z Průmyslové pokračovat ve Vrbném? Každý se zasekne na přechodu u lávky, aby se na novém přechodu nabídlo chodcům a cyklistům alespoň přednostního tlačítka na semaforu. Připomíná i to, že podle nynější úpravy nesmějí cyklisté ani jezdit po lávce přes železnici. Akce v Průmyslové ulici se teprve projektově připravuje. Trochu dál je ale radnice v Jírovcově ulici. Pro cyklostezku v úseku od ulice Na Sadech po Riegrovu ulici bude použit červený asfalt a už se připravuje výběrové řízení. Doufáme, že toto řešení ulehčí celé dopravní situaci v okolí autobusového a vlakového nádraží.
Zeig mehr
Budějovickou dálnici čeká změna
Pokračuje příprava dálničního spojení jižních Čech. Staví se na trase od Veselí nad Lužnicí po České Budějovice a připravuje se i obchvat města. Stále ale zůstává několik nevyřešených otazníků, které mohou realizaci vytoužené komunikace citelně přibrzdit. Výrazně třeba pokročily práce na úseku Borek Úsilné. Už je na mostě přes potok Kyselá voda v současnosti dokončena celá pravá strana. Nyní pracujeme na mostních římsách. Na levé straně bude ještě dobetonováno poslední, čtvrté pole a most bude dokončen. I zde budeme poté pracovat na mostních římsách,příká vedoucí stavby. V nejbližší době slibuje Ředitelství silnic a dálnic České republiky také zahájit přeložky inženýrských sítí a další přípravné práce na úseku Ševětín Borek, který se jediný mezi Veselím nad Lužnicí a Úsilným ještě nestaví. A do finále spějí výkupy pozemků pro úsek dálnice D3 u Českých Budějovic. Z trasy, jež se má stát obchvatem krajského města, už je jenom kolem deseti procent vlastníků, se kterými ještě ŘSD neukončilo jednání. Na druhou stranu se ale má měnit podoba sjezdů u Českých Budějovic. Spolupráce soukromého sektoru a státu možná přijde v úvahu, pokud se týká dálnice D3, respektive jejího pokračování na jih od Českých Budějovic. Pokud by se stavby nepodařilo zahájit do roku 2020, kdy končí současné období evropských dotací, zůstala by otázka na bedrech českého státu. A ten by možná mohl sáhnout i po projektu spolupráce se soukromníky, kteří by dálnici postavili a udržovali, ale také za to inkasovali mýtné. Vedení resortu je ale pokud se týká nejbližšího výhledu na financování dálnic optimistické. Několik úseků dálnice D3 Úsilné Hodějovice a Hodějovice Třebonín, což by bylo necelých 20 kilometrů komunikace směrem k rakouské hranici. V roce 2017 chce resort dopravy začít stavět celkově dalších 140 km dálnic, což by byl dvojnásobek oproti letošku. Někteří odborníci ale upozorňují, že jde spíše o optimistickou variantu. Ne všude jsou třeba k dispozici potřebné pozemky. A často ještě nezačala ani výběrová. Stačí přitom jen jediné odvolání a původní časové odhady se mohou zcela zbortit. Ukázalo se to nedávno třeba na úseku Borek Úsilné, kde spory ve výběrovém řízení protáhly vyhlášení vítěze o neuvěřitelné tři roky. V jižních Čechách jsou pak pro budoucnost otazníkem třeba už zmíněné nové posudky vlivu staveb na životní prostředí. Budou se zpracovávat nejméně rok nebo déle. A pak bude nutné projít celým kolečkem dalších řízení. A komplikace mohou nastat i tam, kde je již projekt připraven. Třeba u Českých Budějovic se nedávno redukoval počet sjezdů z dálnice. A ty zbylé by měly dostat jinou podobu. Zaberou pravděpodobně více místa při jednodušší konstrukci. Bude to ovšem vyžadovat příslušnou změnu v rámci územního řízení. V každém případě čeká dostavbu dálnice ještě mnoho složitých jednání, která se mohou táhnout poměrně dlouho. O dalším průběhu stavby budeme občany průběžně informovat.
Zeig mehr
Šestou výhru v řadě Motor nezískal
Pět výher v řadě, ale cestu k šestému prvoligovému vítězství v řadě hokejistům ČEZ Motoru překazili Jestřábi z Prostějova, kteří Jihočechy porazili 4:2. V tabulce zůstává českobudějovický tým na druhém místě a již ve středu ho čeká utkání 16. kola doma s Litoměřicemi. Problém ohledně tiskovky a strohá výpověd na webu prostějovského klubu k účasti hostujících lodivodů na pozápasové tiskovce. Tato věta pořádně nadzvedla trenéra Motoru Petra Rosola. „Měl jsem sto chutí tam zavolat, co si to vymýšlejí," zlobil se. „Když jsem to četl, tak jsem tomu nemohl uvěřit. Kolega Radek Bělohlav tam kvůli tomu dvacet minut čekal. Ptal se, jestli bude tiskovka, ale nikdo se neozval. Vůbec to nebylo z nějakého naštvání nebo něco takového. Třeba v Havířově přijdou a řeknou nám, kam máme na tiskovku jít. Tady nikdo nic neřekne a pak napíší, že jsme nepřišli na tiskovku. To ať jdou do háje," vzkazuje do Prostějova. Zápas samotný se jeho týmu vůbec nepovedl. „Nebyli jsme stoprocentně připraveni. Všude jsme byli pozdě a z toho plynuly fauly. V oslabení nikoho neporazíte," nelíbil se trenérovi přístup jeho svěřenců. „Měli jsme také šance, ale domácí Horčička zachytal velmi dobře. Ne každý zápas se podaří otočit tak, jako se nám to podařilo na Kladně. Že to nějak dopadne a soupeř se porazí sám. Na tom musíme zapracovat a do každého zápasu jít ne na sto, ale na sto dvacet procent," apeluje na svůj tým. Pozápasové hodnocení v kabině bylo z jeho strany také velmi ostré. „Řekli jsme si k tomu své a ještě se k tomu vrátíme, i když to už bude ve větším klidu," připustí. Porážka zamrzela, navíc když neuspěli ani největší soupeři Motoru v boji o nejvyšší příčky Slavia a Kladno. Prohry Kladna a Slavie také nikdo nepředpokládal. V extralize otočila Mladá Boleslav zápas s Třincem z 0:2 na 3:2 a hrála přesilovku, přesto dostala dvanáct vteřin před koncem gól a pak prohrála na penalty. To samé ve druhé fotbalové lize. Ústí dalo v devadesáté minutě na 3:1, ale Opava vyrovnala dvěma góly v nastavení. Na mistrovství světa v ragby Skotsko ve čtvrtfinále prohrávalo s favorizovanou Austrálií, dokázalo otočit, ale nakonec prohrálo o jediný bod po kopu v poslední minutě. To jsou věci, které se ve sportu stávají. A proto je také tak krásný," vypočítává Rosol dramata z uplynulého sportovního víkendu. Také proto nedělá z porážky v Prostějově nějakou tragédii. „To určitě ne, ale musíme se z ní poučit. Jakmile se z ní poučíme, tak všechno špatné bude pro něco dobré. Do žádného zápasu nemůžeme jít s tím, že to nějak dopadne. Nikdo se totiž neporazí sám," znovu zdůrazní. Kromě ztracených bodů mrzí Rosola ze sobotního utkání také zranění útočníka Kuchejdy, jehož nastřelil do ucha vlastní spoluhráč Dušan Žovinec. „Má prasklou chrupavku a asi patnáct stehů. Nevypadalo to vůbec hezky. Ten teď určitě hrát nebude," posteskne si. Na marodce jsou dále nemocný útočník Babka a zraněný Mikyska. S otazníkem je středeční start Heřmana. Z obránců jsou mimo hru už jenom Bohunický a Růžička. Zajisté tato nemilá zápasová zkušenost hokejisky ČEZ Motoru semkne a tým bude dál pokračovat ve vítězných taženích a cestou za postupem nejvyšší hokejové soutěže.
Zeig mehr