Zázemí pro výstavbu další fakulty
Více než miliarda korun z různých zdrojů putovala v uplynulých deseti letech do vylepšení zázemí studentů Jihočeské univerzity. Na stavbu nových budov či modernizaci přístrojového vybavení co nevidět navážou další projekty. Studentský klub a Centrum pro handicapované studenty začne v univerzitním kampusu ve Čtyřech Dvorech růst už příští měsíc. Schyluje se i k modernizaci auly zvané Bobík a především k přípravám zázemí pro plánovanou technickou či technologickou fakultu, již devátou v pořadí. Má vize dalšího rozvoje univerzity zahrnuje zřízení technologického institutu, který by byl jako univerzitní ústav základem technické nebo technologické fakulty, řekl rektor JU. Doplnil, že se vznikem další fakulty se počítá ve střednědobém až dlouhodobém výhledu. Smělým plánům by nemusel bránit ani nedostatek peněz. Podle vedoucího odboru investic rektorátu JU, může univerzita získat nemalé prostředky na svůj další rozvoj z operačního programu určeného na vývoj, výzkum a vzdělávání. Z tohoto balíku peněz by si škola teoreticky mohla ukrojit určitý díl právě na stavbu zázemí technologického institutu. Doplnil, že reálnější obrysy v tuto chvíli mají jiné investiční záměry, například přestavba části bývalého zemědělského podniku na výukový minipivovar a minimlékárnu pro studenty. Ač na přednášky a semináře jezdí do centra Budějovic mnozí studenti, kde jsou budovy Pedagogické fakulty, rozrůstající se a stále modernější univerzitní kampus ve Čtyřech Dvorech si užije i tak. Bydlí totiž na koleji. Ty jsou spolu s budovami Zemědělské či Filozofické fakulty, Akademickou knihovnou nebo rektorátem součástí kampusu. Vedení univerzity přitom plánuje další rozšiřování a modernizaci kampusu. Už příští měsíc zde začne růst Centrum pro handicapované studenty se studentským klubem. Mluvčí univerzity p. Dvořáková upřesnila, že klub bude sloužit jako prostor pro setkávání a volný čas, současně jako zázemí pro pořádání společenských a kulturních akcí. Dokončení stavby přibližně za 20 milionů korun se předpokládá do roka. Za kampusem v Šípkové ulici se začne rovněž letos stavět univerzitní mateřská škola. Doplnil, že právě studenti a vyučující ZF ocení i další investiční záměr rekonstrukci šestipodlažního pavilonu kateder fakulty za 70 až 75 milionů korun. Ta naváže na modernizaci fakultních pavilonů A, C, D a E, kde vznikly modernější tématicky uspořádané laboratoře pro výzkumné projekty například v oblasti kvality potravinových surovin, agroenvironmentálního a agroekologického výzkumu. Rektor JU doplnil, že plán dalšího rozvoje univerzity zahrnuje rovněž modernizaci a technické úpravy studentských kolejí. Zajisté další výstavba a modernizace celého areálu Jihočeské university přispěje k většímu počtu zájemců o studium nejen z Českých Budějovic, ale i celé ČR.
Kam dál?
Stadion na ploché dráze v Českých Budějovicích
V letech 1957 a 1958 si Tatran KOH-I-NOOR vybudoval uvnitř oválu ploché dráhy atletickou dráhu. Obě byly škvárové. V roce 1966 byla škvára ploché dráhy nahrazena pískem, který umožnil rychlejší a bezpečnější jízdu než ve vyježděných rýhách na škváře. Na zahajovací závod na pískové dráze v roce 1966 přišlo 7000 diváků, což ve srovnání s návštěvností v 50. letech bylo málo. Ve zlatých 60. byla plochá dráha zaplněná, asi 20 000 diváky, když zde roku 1964 končila etapa Závodu míru W-B-P a šlo se na Smolíka. Před Závodem míru 1964 byl vybudován vjezd na stadion. Sice dobře, ale hned jak vjeli závodníci na dráhu, na škváře podklouzli a popadali, další letěli přes ně. Na ploché dráze jezdily po roce 1960 také speciálně v Motoru vyrobené mopedy. Toho roku se na vnitřní ploše konala spartakiáda, když předtím se rekonstruovala zajímavá tribuna z roku 1947, která stála původně na hřišti Dynama u plynárny a pak na Dlouhé louce jako tribuna pro vojenské přehlídky. Poslední závod plochodrážní extraligy se jel dne 1. července 1973. To se ovšem nevědělo, že je to naposled. Délka ploché dráhy se měla či spíše musela zkrátit na mezinárodní délku 400 m, na což nedostal oddíl dotaci a vlastní peníze nestačily. Navíc rok po Závodu míru v roce 1965 byl na základě stanoviska Technického zkušebního ústavu v Praze vydán zákaz používání tribuny. Plochá dráha byla označena jako nevyhovující v roce 1976. Historická tribuna byla odstraněna v roce 1986. Podle projektu byl stadion určen i pro cyklisty. V plánu radnice byl také na Dlouhé louce lyžařský skokanský můstek, malá ZOO, vegetační bludiště a pionýrská dráha. Plány měla radnice velké, ale postavila se jen pionýrská dráha a plochá dráha, která se stala ve městě pojmem pro až 25 000 diváků. Tento stadion má ve městě České Budějovice velkou tradici. V současné době slouží jihočeské univerzitě k jejím sportovním aktivitám a dále mnohým fotbalovým klubům jako tréninková plocha. Několiktrát se na tomto stadionu konaly i hudební koncerty. Pokud zvolíte jiné sportovní vyžití, tak si můžete v tomto sportovním areálu zahrát třeba tenis na několika antukových kurtech.
Zobrazit více
Pivovar Budvar uvařil rekordní množství piva
Nový rekord pivovaru Budvar. Objem vystaveného piva v pivovaru Budějovický Budvar včera překonal hranici 50 milionů hektolitrů. Tento objem piva by zalil českobudějovické náměstí o rozloze jednoho hektaru do výšky 500 metrů, což je téměř sedminásobek Černé věže. Při průměrném ročním průtoku řeky Vltavy v Českých Budějovicích by u Dlouhého mostu dosud vystavené budvarské pivo protékalo více než dva dny. Hranice 10 milionů hektolitrů byla překonána v roce 1959. Teprve 100 let po založení pivovaru v roce 1996 dosáhl celkový objem vystaveného piva 25 milionů hektolitrů. Během posledních deseti let se roční produkce pivovaru zvýšila o necelých 40%. Přes obrovský nárůst objemu výroby vaří Budějovický Budvar své pivo stále osvědčenými řemeslnými postupy. Jsme hrdí na to, že pokračujeme v 750tileté tradici vaření originálního Budějovického piva. Při výrobě piva používáme výhradně původní suroviny a vaříme jej pouze v Českých Budějovicích. I proto se naše pivo může pyšnit chráněným zeměpisným označením. Chráněné zeměpisné označení garantuje spotřebitelům skutečnou kvalitu, tedy to, že zakoupený produkt není levnou napodobeninou a že byl vyroben na konkrétním místě, z přesně definovaných surovin a předepsaným výrobním postupem. Pivo vyvážíme do 70 zemí světa. Reprezentujeme tak nejen náš pivovar, ale také přispíváme ke zvyšování známosti Českých Budějovic i České republiky ve světě. V roce 2015 uvařil Budějovický Budvar více než 1,6 milionu hl piva, což představuje meziroční nárůst o téměř 10%. Vyvezl asi 900 000 hektolitrů piva, meziročně o 10,5% více. Na domácím trhu prodej vzrostl o devět procent a překročil 700 000 hektolitrů. Budějovický pivovar Budvar je celosvětově známým pivovarem a chloubou Českých Budějovic.
Zobrazit více
Nadrozměrný náklad v Jihočeském kraji
Tento čtvrtek pojede napříč Jihočeským krajem nadrozměrný náklad za doprovodu dopravní policie z oddělení silničního dohledu. Ve čtvrtek po 20. hodině vyjede souprava dvou vozidel s doprovodnými vozidly transportní firmy z Prachatic směrem na státní hranici s Rakouskou spolkovou republikou. Nadrozměrný náklad pojede přes území tří okresů, než opustí Českou republiku. Plánovaná trasa povede z Prachatic ke křižovatce se silnici II/145, dále směrem na Netolice až ke křižovatce se silnicí I/20 u Češňovic. Odtud pojede souprava do Českých Budějovic, kde se po hlavním městském okruhu přesune k výpadovce na Kamenný Újezd po silnici I/3. Zde transport pokračuje přes Velešín na Kaplici a dále k hraničnímu přechodu Dolní Dvořiště. Státní hranici by měl transport překročit jednu hodinu po půlnoci. Pro řidiče je zde upřesnění rozměrů soupravy. Jedná se o nadrozměrný náklad kovové konstrukce o šíři 5,8 metrů, délky 16 metrů a výšky 4,5 metru. Dopravní policie zajistí průjezd po uvedených komunikacích. Pokud bude třeba, policie žádá řidiče, aby dbali včech pokynů.
Zobrazit více