Motor vyloupil Eden a je ve hře o extraligu
Parádní výkon a hodně cenné tři body. První polovinu baráže o extraligu uzavřeli hokejisté ČEZ Motoru vítězstvím 3:1 v Praze na Slavii a vrátili se znovu do hry o účast v nejvyšší soutěži. Již v úterý se Jihočeši představí v Olomouci. V doslova narvaném Edenu, kam hosty přijela povzbudit opět nevídaná skupina fanoušků, byl tým trenéra Petra Rosola od úvodních minut lepší. „Naši diváci byli opět fanstastičtí. Patří jim velké poděkování," vzkazuje trenér skvělým příznivcům klubu. Důležitý první gól padl už ve čtvrtém minutě, kdy napřáhl kapitán Straka a jeho přesná střela jen cinkla o tyčku Furchovy klece. Naštěstí z té správné strany a Jihočeši vedli. V první třetině Jihočeši hráli jako z partesu. Pajič ještě nastřelil v přesilovce tyč a Motor měl i řadu dalších šancí. „Měli jsme navrch a bylaa škoda, že jsme nepřidali ještě nějaký gól. Mohli jsme odskočit dříve," konstatoval Rosol. Po změně stran Slavia přece jen srovnala krok a ve 29. min. také skóre. Knotova střela od modré se odrazila od Sklenáře a přeletěla výborného Bláhu až do branky. „Bylo jasné, že takové mužstvo, jaké Slavia má, nemůžeme šedesát minut válcovat. Byla tam pasáž, kdy nás Slavia zatlačila, ale gólové šance si nevytvořila. Do toho jsme ji nepustili, i když opticky to možná vypadalo jako docela velký tlak," všiml si kouč. Ve třetím dějství už tahal za delší konec zase Motor a v 54. min. se také dočkal sladké odměny, když se po Nouzově přihrávce trefil přesně do horního růžku Kuchejda. Výhru hostí pak zpečetil po samostatném úniku Nouza. V brance odvedl skvělý výkon Ondřej Bláha, který se vrátil do základní sestavy po dvouzápasové pauze, kdy ho nahradil Gába. „Gábič nebyl minule úplně jistý, tak jsme vsadili na Blaženu, jenž byl vynikající," ocenil výkon gólmana. Motoru výrazně pomohla páteční premiérová barážová výhra s Olomoucí. Hráči se přesvědčili, že i v této soutěži mohou vyhrávat. „Každá výhra pomůže. Všechny bolístky se pak rychleji hojí. Kromě domácího zápasu s Chomutovem, kdy byl soupeř lepší a přehrál nás, jsme v těch dalších měli i trochu smůlu, i když jsme nehráli špatně. Teď se štěstíčko zase malinko přiklonilo k nám. Ale samozřejmě jsme mu šli naproti," ocenil výkony svých svěřenců. Díky výhře se Jihočeši znovu vrátili do boje o extraligu. „Zase jsme tabulku baráže trochu zamotali," šibalsky se Petr Rosol usmál.
Kam dál?
Podvodníci dál zvoní u dveří
Nabízet zboží či služby na ulici nebo zvonit u dveří už více než rok nesmí takzvaní podomní prodejci. V Budějovicích to zakazuje vyhláška. Přesto podvodů spáchaných právě při takových praktikách příliš neubývá. Dokazují to zkušenosti pracovníků českobudějovické pobočky Sdružení na ochranu spotřebitelů. „Celkem jsme v loňském roce řešili tři tisíce pět set padesát tři podněty, z toho téměř dva a půl tisíce pro obyvatele Českých Budějovic," naznačuje vedoucí jihočeské poradny SOS Libuše Oulehlová. Právě při podomních prodejích se podle ní klienti poradny s nekalými praktikami setkávají velmi často. „Těšili jsme se, že takové případy omezí vyhláška, která v Českých Budějovicích podomní a pochůzkový prodej zakazuje. Ukazuje se ale, že málokdo ví, že může v případě setkání s takovým prodejcem volat městskou policii, že dotyčným za porušení vyhlášky hrozí pokuty. Lidé toho nevyužívají a podvody se dějí dál. Nejčastěji se lidé nechají zlákat nepoctivou nabídkou levnějších energií či telefonních služeb," naznačuje Libuše Oulehlová. Navzdory novému občanskému zákoníku se daří dál okrádat lidi i na reklamních akcích. Podvodníci jsou vynalézavější, předražené zboží nabízejí na tolika akcích najednou, že inspektoři nemohou na všechny poslat kontrolu. Velmi složité bývá také odstoupit od smlouvy a dostat zpět peníze. Podle mluvčí radnice Jitky Welzlové ale na porušení pravidel už někteří obchodníci doplatili. V roce 2013 správní odbor řešil šest případů a udělil tři pokuty v celkové výši 2000 Kč. Loni už to bylo 28 hříšníků. „Jednotlivci byli pokutováni v rozmezí od 500 do 2000 korun, celková výše udělených pokut byla 20 000 korun. Letos to je zatím šest případů, ve třech bylo udělena pokuta 1500 Kč a u třech případů zatím není rozhodnuto," vyčíslila Jitka Welzlová.
Zobrazit více
Policejní služebna bude zřízena na novém nádraží v Českých Budějovicích
Jedna z dominant v Českých Budějovicích získala ministerský souhlas s opravou. Ještě do konce letošního roku vypíše správa železniční dopravní cesty výběrové řízení na firmu, která by provedla generální opravu budovy českobudějovického vlakového nádraží. Minulý týden vyřkla definitivní potvrzení pro investici centrální komise ministerstva dopravy. Samotná rekonstrukce má začít do poloviny příštího roku. Cestující veřejnost stav nádraží kritizuje už mnoho let. Podle většiny lidí z Českých Budějovic, kterí pravidelně po železnici cestují, měla být oprava už dávno provedena. Je to jeden ze vstupů do města. I pro cizince. Tohle je absolutně nevyhovující pro dvacáté první století, popisují cestující neutěšený stav vlakového nádraží a moderní budovou autobusového nádraží naproti. V rámci stavby se bude rekonstruovat celá výpravní budova včetně přízemních prostor pod 1. nástupištěm. V severním křídle bude nově dislokováno místní oddělení Policie ČR. Správa železniční dopravní cesty převzala objekt před několika lety od Českých drah. Ty sice provedly v minulosti několik menších oprav, ale na zásadní modernizaci objekt stále čeká. Rekonstrukce se vážně plánovala už pro rok 2018, ale akce se postupně odsouvala. Nyní se počítá s rokem 2020. Doba prací se odhaduje na tři roky. Z původních 200 milionů korun náklady vzrostly na více než 580 milionů korun. Výstavná novorenesanční budova přitom kvůli dlouholeté nečinnosti Českých drah a zkrachovalému developerskému projektu zchátrala tak, že patří ke skutečným ostudám města. Ke změnám po rekonstrukci má patřit nový vstup od Lannovy třídy či lepší zázemí pro cestující, které samozřejmě všichni uvítají.
Zobrazit více
Změna dopravních plánů v Českých Budějovicích
Jaké a kde budou nové parkovací zóny v Českých Budějovicích? Které další silnice chce českobudějovická radnice postavit? A jak se v současnosti vedení města dívá na jižní spojku mezi Havlíčkovou kolonií a Mladým? Rada města už projednala upravenou verzi dokumentu, který teď bude předložen zastupitelstvu. Věc se přitom týká i tisíců lidí dojíždějících do Českých Budějovic za prací. Od příštího roku by totiž chtěla radnice spustit nový systém parkování na části Pražského předměstí. Podle náměstka primátora je to ale podmíněno vybudováním záchytného parkoviště v Jírovcově ulici a zavedením hromadné dopravy přes centrum. „Vybudování záchytných parkovišť podpoříme," říká za opoziční TOP 09 zastupitel Tomáš Bouzek k nadcházejícímu projednávání v zastupitelstvu. A ohledně změn v parkování připojuje, že se jedná o projekt, který byl zahájen už za minulých koalic. Podle Tomáše Bouzka jeho strana asi většinu věcí v aktualizované dopravní koncepci podpoří, i když zastupitel nevylučuje dílčí návrhy na změnu. Aktualizovány byly i další záměry města. Například propojka Plavská Novohradská, takzvaná jižní spojka. Podrobný projekt dopravních změn, který už má radnice zpracovaný, podle Františka Konečného ukazuje, že by parkovací místa nemusela chybět. Někde totiž bude povoleno nově stání díky zavedení systému dalších jednosměrných ulic. K plánovaným úpravám chystá radnice i setkání s veřejností. Dá se očekávat, že třeba o prezentaci nového systému parkování bude u veřejnosti zájem. Pravděpodobně také o debatu o propojce ulic Milady Horákové a Strakonické. Silnici chce město stavět společně s krajem. Část obyvatel sídliště se ale obává zvýšené hlučnosti nebo prašnosti z nové komunikace. Už nyní byl překročen hlukový limit mezi paneláky na Máji a to se jedná pouze o současný provoz. Po realizaci spojky mezi sídlišti Máj a Vltava by provoz mohl vzrůst až několikanásobně. „Naše výhrady platí," říká k projektu Radek Vinkler za nesouhlasící obyvatele Máje. Kritici projektu ale jsou ochotni ke kompromisu. Jako možné řešení by viděli třeba vedení komunikace na začátku sídliště v hlubokém zářezu nebo tunelu. Pojetí dopravy v krajském městě zajímá i příznivce cyklistiky, například Irenu Šefčíkovou ze sdružení Domovina. Aktualizovanou verzi sice Irena Šefčíková nezná. Připomíná ale, že i územní plán říká, že jedním z jeho základních cílů je optimální rozvoj cyklistických tras ve městě. „České Budějovice mají z morfologického hlediska ideální podmínky, aby tento druh ekologické dopravy sehrál významnou úlohu v dělbě přepravní práce. Zvýšení podílu cyklistické dopravy při realizaci každodenních vztahů územní plán podporuje, respektive přispívá, k vytvoření co nejoptimálnějších podmínek," cituje dokument Irena Šefčíková. Vzápětí ale s jistou dávkou skepse dodává: „My, kdo jezdíme v Českých Budějovicích na kole, si jen přejeme, aby si politici a úředníci přečetli, co sami odhlasovali a své závazky plnili. Vše zatím bylo jen ve fázi dokumentu. Nekonečný příběh. Chceme věřit, že se realizovat bude," dodává Irena Šefčíková a naznačuje tak, že snaha radnice na tomto poli by mohla být větší. Realizace cyklostezek a nové objízdné trasy by mělo město co nejdříve zprovoznit. Mnohé penziony v Českých Budějovicích přiléhají k těmto trasám, což vítají hlavně turisté.
Zobrazit více