Lávka přes Vltavu v Českých Budějovicích
Stavba nové lávky pro cyklisty a pěší přes Vltavu u Meteoru v Českých Budějovicích je zase o něco blíže. „Město už má všechny pozemky, ve finále je územní řízení," přibližuje aktuální stav příprav náměstek primátora Petr Holický. Pozemky poskytne například i Povodí Vltavy formou zřízení věcného břemene pro budoucí stavbu. V Rožnově na okraji Českých Budějovic se chystá stavba lávky přes Vltavu pro pěší a cyklisty. Řeku by měla přemostit u areálu TJ Meteor. Město očekává, že se na akci podaří získat dotace. Podle náměstka primátora by se letos mohlo začít stavět a příští rok by lávka mohla být dokončena. V katastru Plané bude pro komunikaci navazující na lávku přes řeku využito pozemkových úprav, které v současnosti probíhají. Při nich mimo jiné pozemkový úřad změní jednu z polních cest na účelovou komunikaci, která dostane i asfaltový povrch a se šířkou čtyři metry ji bude možné využít pro cyklostezku. Pokud se tak skutečně stane, budu rád, že se to povede. Starosta Boršova nad Vltavou Jan Zeman už se svým plánským protějškem dokonce chystanou trasu projel. „Zkoušeli jsme to s Tomášem po poli, když bylo zmrzlé. Z Boršova jsem byl u Plané za patnáct minut," naznačuje Jan Zeman, že pro cyklisty by to byla výhodná cesta nejen pro rekreaci, ale třeba i do zaměstnání, pokud by se podařilo navázat ji na českobudějovické stezky. A podél Vltavy se pak dá dojet až do Týna nad Vltavou. Podle Jana Zemana by se časem mohla trasa rozvinout i na jih k Českému Krumlovu po levém břehu Vltavy. „Přes malebné vísky by se dalo dojet k Třísovu a podél řeky až do Zlaté Koruny," zmiňuje další plány Jan Zeman. Zatím by se mělo příští týden žádat o územní rozhodnutí na stavby, které by cyklisty dovedly od řeky do Plané, pod most na E 55 a dále k železniční vlečce do Homol a pak až k boršovskému železničnímu mostu. Projekt pro stavební povolení by mohl být hotov v dubnu. Tento projekt a dokončená stavba bude velkým přínosem pro lidi bydlící v Rožnově. Bubeme moc rádi, pokud příští rok bude stavba zrealizována a dokončena, říká pan Dvořák, bydlící v okolí městské části Rožnov.
Kam dál?
Soud zakázal přestavbu filharmonie České Budějovice
Spor o kavárnu v budově orchestru v Českých Budějovicích dospěl ke dvěma žalobám. Rada kraje rozhodla, že s rekonstrukcí počká na to, jak soudy rozhodnou. Mělo se začít předevčírem a plány byly velké: bezbariérový přístup, nový vchod, foyer, hezčí sál i moderní kavárna. Jenže právě ona je jádrem sporu, který teď řeší soudy a kvůli nimž musí Jihočeská filharmonie přestavbu svého sídla odložit. Kavárník, který dostal výpověď a měl prostory vyklidit, protože podle právníků JF porušuje nájemní smlouvu, to odmítl a podal žalobu, že výpověď je neplatná. A Okresní soud v Českých Budějovicích vydal před pár dny předběžné rozhodnutí, jímž rekonstrukci kavárny zakázal. Žaloby jsou ve sporu o kavárnu dvě. Jednu podal Jihočeský kraj s tím, že kavárníkova nájemní smlouva je neplatná, první jednání bude v tomto případu během listopadu. Druhou žalobu podal kavárník Libor Moravec kvůli výpovědi, kterou dostal od kraje. „To jsou dvě věci, které brání tomu, aby byla rekonstrukce zahájena. Rada kraje se rozhodla, že JF nebude činit žádné kroky, které by nebyly posvěceny soudem. To znamená, že další osud celé záležitosti je v rukou soudu,“ řekl krajský radní pro kulturu Tomeš Vytiska. Sumu okolo pěti milionů korun, určenou na přestavbu, přesune podle něho kraj pravděpodobně do fondu rezerv. Moravcovo stanovisko se nemění. Výpověď od ředitele JF odůvodněnou rekonstrukcí považuje za neplatnou, což podle něj nyní potvrdil soud předběžným opatřením. Ale není důvod, abych dostal kvůli rekonstrukci výpověď. Již v minulých letech jsem se vždy dohodl s vedením JF na různých rekonstrukcích ku prospěchu objektu. Nemám problém sednout si s kýmkoli z vedení Jihočeského kraje, s rozumnými lidmi se racionálně dohodnout o budoucnosti a využití prostor, aby vše bylo ku prospěchu návštěvníků JF. Soudy považuji za zbytečné, drahé, bude to zdlouhavé, také se může rozhodovat několik let a rekonstruovat se nebude, což by byla škoda,“ řekl Libor Moravec. Vedení JF chce zkultivovat vstupní prostory svého sídla: schodiště, fasádu, vchod a hlavně chodbu a kavárnu. Vybudovat důstojný foyer, zvětšit šatnu, kavárnu zmenšit, čímž by vznikla scéna pro komorní koncerty. Byla by zde i minicukrárna. V horních patrech plánuje vedení JF malou galerii, v další fázi přestavby výtah pro bezbariérový přístup. Budova by byla nekuřácká. To vše jsme plánovali jako oslavu 400. výročí kostela sv. Anny. Je to bohužel v rukou soudu. Vše se zadrhlo, je to situace, že nedokážeme zušlechtit prostředí, které je naše. Já chci čistou, pěknou kavárnu, jako je v Jihočeském divadle, a tu mi pan kavárník nezaručí. Dohoda s ním není možná, neboť se snaží udržet si jednostranně výhodnou smlouvu, díky které platí za nájem částku odpovídající zhruba stometrovému bytu, nikoliv komerčnímu prostoru o rozměru 140 metrů čtverečních,“ řekl Otakar Svoboda. Rekonstrukce měla začít toto pondělí. Kraj vypsal předtím výběrové řízení z něhož vzešel zhotovitel stavby. „Byl i s poměrně příznivou cenou vybrán, ale protože na návrh provozovatele kavárny vydal soud předběžné opatření, které JF zakazuje provést rekonstrukci, bude toto pravděpodobně zrušeno,“ řekl Patrik Červák, šéf krajského odboru kultury. Jak a kdy přestavba začne, podle něho závisí na rychlosti soudu. Projektová dokumentace je schválená, stavební povolení kraj má. „Budeme doufat, že snad v příštím roce,“ řekl Patrik Červák. Samozřejmě by rekonstrukce a zkulturnění přispělo k oživení návštěvnosti kavárny a budeme jen doufat, že se vše co nejdříve vyřeší a začne se s rekonstrukcí.
Zobrazit více
Syrské rodiny na Šumavě
Čtyři syrské páry s dětmi našli ve čtvrtek brzy ráno policisté na Lipensku. Jihočeský policejní mluvčí zmínil, že skupina procházela po silnici z Horní Plané na Černou v Pošumaví, a když kolem šesté hodiny míjeli Jenišov, všiml si jich pozorný svědek. Ten pak neprodleně zavolal na tísňovou linku 158. Během chvíle dorazili na místo příslušní specialisté z cizinecké policie. Cizinci vstoupili na území republiky v rozporu s právními předpisy, bez cestovních dokladů a povolení k pobytu. Policisté celou skupinu převezli na pracoviště cizinecké policie do Českých Budějovic. Policisté vyhradili pro běžence speciální místnost, kde dospělí i jejich ratolesti mohou společně trávit volný čas. Díky spolupráci s českobudějovickou charitou zajistili strážci zákona také dostatečné zásoby jídla a pití. Většina běženců je totiž po náročném a nelegálním cestování ze svého domova do Evropy enormně vyčerpaná. Na tom zřejmě má významný podíl také neutuchající vlna extrémních veder. Z dosud provedených výslechů je pravděpodobné, že tři příbuzné rodiny uprchly z regionů ovládaných a zničených bojovníky Islámského Státu. Velmi podobný příběh zažili jihočeští policisté jen před pár dny. V pondělí večer zadrželi čtyři syrské ženy se sedmi dětmi ve Strážném na Prachaticku. Běženci se pohybovali kolem 21. hodiny v těsné blízkosti hranic, kde je pak objevila hlídka cizinecké policie. Jedna z žen trpěla akutními zdravotními problémy, policisté jí proto museli nejprve zajistit pomoc. Zbytek uprchlíků pak eskortovali do Českých Budějovic, kde počkají na rozhodnutí o svém dalším osudu. Vzhledem k tomu, že vstoupili do země nelegálně, pravděpodobně je čeká převoz na hranice a předání do rukou státu, ze kterého přišli do ČR. Tedy nejspíš do Rakouska nebo na Slovensko. Určitou záhadou zůstává, proč byly zadrženy pouze ženy a děti, neboť to není v podobných případech obvyklé. Je možné, že skupiny se mohly rozdělit a zatímco jedné se přechod do Německa vydařil, druhé nikoliv. Policisté všechny osoby prověří v databázích a následovat bude správní řízení. Jeho výsledkem bude pravděpodobně ukončení pobytu na území České republiky. Komunikaci s ženami zajišťuje přivolaný tlumočník do arabského jazyka. Koncem minulého týdne zastavili policisté u Horní Vltavice podezřelou dodávku slovenského řidiče, ve které bylo namačkaných 26 lidí, podle všeho uprchlíků z Afghánistánu. Doufáme, že bude těchto případů ubývat a cizinecká policie udrží vše dle možností pod kontrolou.
Zobrazit více
Změna dopravních plánů v Českých Budějovicích
Jaké a kde budou nové parkovací zóny v Českých Budějovicích? Které další silnice chce českobudějovická radnice postavit? A jak se v současnosti vedení města dívá na jižní spojku mezi Havlíčkovou kolonií a Mladým? Rada města už projednala upravenou verzi dokumentu, který teď bude předložen zastupitelstvu. Věc se přitom týká i tisíců lidí dojíždějících do Českých Budějovic za prací. Od příštího roku by totiž chtěla radnice spustit nový systém parkování na části Pražského předměstí. Podle náměstka primátora je to ale podmíněno vybudováním záchytného parkoviště v Jírovcově ulici a zavedením hromadné dopravy přes centrum. „Vybudování záchytných parkovišť podpoříme," říká za opoziční TOP 09 zastupitel Tomáš Bouzek k nadcházejícímu projednávání v zastupitelstvu. A ohledně změn v parkování připojuje, že se jedná o projekt, který byl zahájen už za minulých koalic. Podle Tomáše Bouzka jeho strana asi většinu věcí v aktualizované dopravní koncepci podpoří, i když zastupitel nevylučuje dílčí návrhy na změnu. Aktualizovány byly i další záměry města. Například propojka Plavská Novohradská, takzvaná jižní spojka. Podrobný projekt dopravních změn, který už má radnice zpracovaný, podle Františka Konečného ukazuje, že by parkovací místa nemusela chybět. Někde totiž bude povoleno nově stání díky zavedení systému dalších jednosměrných ulic. K plánovaným úpravám chystá radnice i setkání s veřejností. Dá se očekávat, že třeba o prezentaci nového systému parkování bude u veřejnosti zájem. Pravděpodobně také o debatu o propojce ulic Milady Horákové a Strakonické. Silnici chce město stavět společně s krajem. Část obyvatel sídliště se ale obává zvýšené hlučnosti nebo prašnosti z nové komunikace. Už nyní byl překročen hlukový limit mezi paneláky na Máji a to se jedná pouze o současný provoz. Po realizaci spojky mezi sídlišti Máj a Vltava by provoz mohl vzrůst až několikanásobně. „Naše výhrady platí," říká k projektu Radek Vinkler za nesouhlasící obyvatele Máje. Kritici projektu ale jsou ochotni ke kompromisu. Jako možné řešení by viděli třeba vedení komunikace na začátku sídliště v hlubokém zářezu nebo tunelu. Pojetí dopravy v krajském městě zajímá i příznivce cyklistiky, například Irenu Šefčíkovou ze sdružení Domovina. Aktualizovanou verzi sice Irena Šefčíková nezná. Připomíná ale, že i územní plán říká, že jedním z jeho základních cílů je optimální rozvoj cyklistických tras ve městě. „České Budějovice mají z morfologického hlediska ideální podmínky, aby tento druh ekologické dopravy sehrál významnou úlohu v dělbě přepravní práce. Zvýšení podílu cyklistické dopravy při realizaci každodenních vztahů územní plán podporuje, respektive přispívá, k vytvoření co nejoptimálnějších podmínek," cituje dokument Irena Šefčíková. Vzápětí ale s jistou dávkou skepse dodává: „My, kdo jezdíme v Českých Budějovicích na kole, si jen přejeme, aby si politici a úředníci přečetli, co sami odhlasovali a své závazky plnili. Vše zatím bylo jen ve fázi dokumentu. Nekonečný příběh. Chceme věřit, že se realizovat bude," dodává Irena Šefčíková a naznačuje tak, že snaha radnice na tomto poli by mohla být větší. Realizace cyklostezek a nové objízdné trasy by mělo město co nejdříve zprovoznit. Mnohé penziony v Českých Budějovicích přiléhají k těmto trasám, což vítají hlavně turisté.
Zobrazit více