Budějovickou dálnici čeká změna
Pokračuje příprava dálničního spojení jižních Čech. Staví se na trase od Veselí nad Lužnicí po České Budějovice a připravuje se i obchvat města. Stále ale zůstává několik nevyřešených otazníků, které mohou realizaci vytoužené komunikace citelně přibrzdit. Výrazně třeba pokročily práce na úseku Borek Úsilné. Už je na mostě přes potok Kyselá voda v současnosti dokončena celá pravá strana. Nyní pracujeme na mostních římsách. Na levé straně bude ještě dobetonováno poslední, čtvrté pole a most bude dokončen. I zde budeme poté pracovat na mostních římsách,příká vedoucí stavby. V nejbližší době slibuje Ředitelství silnic a dálnic České republiky také zahájit přeložky inženýrských sítí a další přípravné práce na úseku Ševětín Borek, který se jediný mezi Veselím nad Lužnicí a Úsilným ještě nestaví. A do finále spějí výkupy pozemků pro úsek dálnice D3 u Českých Budějovic. Z trasy, jež se má stát obchvatem krajského města, už je jenom kolem deseti procent vlastníků, se kterými ještě ŘSD neukončilo jednání. Na druhou stranu se ale má měnit podoba sjezdů u Českých Budějovic. Spolupráce soukromého sektoru a státu možná přijde v úvahu, pokud se týká dálnice D3, respektive jejího pokračování na jih od Českých Budějovic. Pokud by se stavby nepodařilo zahájit do roku 2020, kdy končí současné období evropských dotací, zůstala by otázka na bedrech českého státu. A ten by možná mohl sáhnout i po projektu spolupráce se soukromníky, kteří by dálnici postavili a udržovali, ale také za to inkasovali mýtné. Vedení resortu je ale pokud se týká nejbližšího výhledu na financování dálnic optimistické. Několik úseků dálnice D3 Úsilné Hodějovice a Hodějovice Třebonín, což by bylo necelých 20 kilometrů komunikace směrem k rakouské hranici. V roce 2017 chce resort dopravy začít stavět celkově dalších 140 km dálnic, což by byl dvojnásobek oproti letošku. Někteří odborníci ale upozorňují, že jde spíše o optimistickou variantu. Ne všude jsou třeba k dispozici potřebné pozemky. A často ještě nezačala ani výběrová. Stačí přitom jen jediné odvolání a původní časové odhady se mohou zcela zbortit. Ukázalo se to nedávno třeba na úseku Borek Úsilné, kde spory ve výběrovém řízení protáhly vyhlášení vítěze o neuvěřitelné tři roky. V jižních Čechách jsou pak pro budoucnost otazníkem třeba už zmíněné nové posudky vlivu staveb na životní prostředí. Budou se zpracovávat nejméně rok nebo déle. A pak bude nutné projít celým kolečkem dalších řízení. A komplikace mohou nastat i tam, kde je již projekt připraven. Třeba u Českých Budějovic se nedávno redukoval počet sjezdů z dálnice. A ty zbylé by měly dostat jinou podobu. Zaberou pravděpodobně více místa při jednodušší konstrukci. Bude to ovšem vyžadovat příslušnou změnu v rámci územního řízení. V každém případě čeká dostavbu dálnice ještě mnoho složitých jednání, která se mohou táhnout poměrně dlouho. O dalším průběhu stavby budeme občany průběžně informovat.
Kam dál?
Lávka přes Vltavu v Českých Budějovicích
Stavba nové lávky pro cyklisty a pěší přes Vltavu u Meteoru v Českých Budějovicích je zase o něco blíže. „Město už má všechny pozemky, ve finále je územní řízení," přibližuje aktuální stav příprav náměstek primátora Petr Holický. Pozemky poskytne například i Povodí Vltavy formou zřízení věcného břemene pro budoucí stavbu. V Rožnově na okraji Českých Budějovic se chystá stavba lávky přes Vltavu pro pěší a cyklisty. Řeku by měla přemostit u areálu TJ Meteor. Město očekává, že se na akci podaří získat dotace. Podle náměstka primátora by se letos mohlo začít stavět a příští rok by lávka mohla být dokončena. V katastru Plané bude pro komunikaci navazující na lávku přes řeku využito pozemkových úprav, které v současnosti probíhají. Při nich mimo jiné pozemkový úřad změní jednu z polních cest na účelovou komunikaci, která dostane i asfaltový povrch a se šířkou čtyři metry ji bude možné využít pro cyklostezku. Pokud se tak skutečně stane, budu rád, že se to povede. Starosta Boršova nad Vltavou Jan Zeman už se svým plánským protějškem dokonce chystanou trasu projel. „Zkoušeli jsme to s Tomášem po poli, když bylo zmrzlé. Z Boršova jsem byl u Plané za patnáct minut," naznačuje Jan Zeman, že pro cyklisty by to byla výhodná cesta nejen pro rekreaci, ale třeba i do zaměstnání, pokud by se podařilo navázat ji na českobudějovické stezky. A podél Vltavy se pak dá dojet až do Týna nad Vltavou. Podle Jana Zemana by se časem mohla trasa rozvinout i na jih k Českému Krumlovu po levém břehu Vltavy. „Přes malebné vísky by se dalo dojet k Třísovu a podél řeky až do Zlaté Koruny," zmiňuje další plány Jan Zeman. Zatím by se mělo příští týden žádat o územní rozhodnutí na stavby, které by cyklisty dovedly od řeky do Plané, pod most na E 55 a dále k železniční vlečce do Homol a pak až k boršovskému železničnímu mostu. Projekt pro stavební povolení by mohl být hotov v dubnu. Tento projekt a dokončená stavba bude velkým přínosem pro lidi bydlící v Rožnově. Bubeme moc rádi, pokud příští rok bude stavba zrealizována a dokončena, říká pan Dvořák, bydlící v okolí městské části Rožnov.
Zobrazit více
JIhočeši umírají kvůli chřipce
Krutou daň si vybírá chřipková epidemie na jihu Čech. V uplynulém týdnu si vyžádala další čtyři oběti na životech. Jak upřesnila vedoucí protiepidemického odboru krajské hygienické stanice Jitka Luňáčková, ve všech případech se jednalo o starší pacientky českobudějovické nemocnice, které se léčily s jinou chronickou chorobou srdce, plic nebo onkologickým onemocněním a chřipka jim způsobila závažné komplikace. Celkem zemřelo v souvislosti s chřipkou už pět lidí, úmrtí starší ženy jsme za podobných okolností zaznamenali již minulý týden. Od začátku epidemie evidujeme šestnáct závažných případů chřipky, pacienti museli být hospitalizovaní na odděleních ARO, jednotkách intenzivní péče nebo jiných odděleních nemocnic. Stále vysoké zůstávají i počty nemocných v domácím ošetření. Relativní nemocnost v kraji je 2200 případů na sto tisíc obyvatel. V tomto týdnu sice poklesl počet akutních respiračních infekcí zejména mezi dětmi a mladými lidmi. Zlepšení situace by mohly přinést jarní prázdniny, virus se nebude moci šířit ve školních kolektivech," odhaduje epidemioložka. Například ve škole v Kamenném Újezdě si ale nákaza vynutila chřipkové prázdniny. „Museli jsme na tři dny omezit provoz na druhém stupni, kde onemocnělo asi 44 procent žáků a pět učitelů. Ostatní děti mohly buď zůstat doma, nebo přijít do školního klubu. Druhou možnost ale nikdo nevyužil," uvedl ředitel školy Roman Rozkošný. Uzavřená pro návštěvy je stále budějovická nemocnice.
Zobrazit více
Českobudějovické náměstí plné motocyklů
Sraz motorkářů přivítal stroje všech velikostí a kubatur. Na Štědrý den se opět konal sraz motorkářů v centru Českých Budějovic. Náměstí Přemysla Otakara II. zaplnily stroje všech kubatur a některým nechyběla ani vánoční výzdoba. Účastníci přijeli nejen z města ale i z dalekého okolí města České Budějovice. Stání pro motorky bylo letos vyhrazeno po stranách náměstí a bylo tentokrát kvůli menší účasti dostatečné. V některých letech ale zabraly mašiny a jejich jezdci prakticky každý volný kousek prostoru, takže pouhé projetí okolo Samsonovy kašny bylo záležitostí jen trpělivého popojíždění v nekonečné hučící koloně za neodmyslitelného burácení motorů. Věříme, že příští rok na Štědrý den bude motorkářská účast minimálně stejná jako v letošním roce.
Zobrazit více