Běželi marathón za prémii 70000,- Kč
Absolvovali velkou tréninkovou dávku aby pomohli dobré věci. Motocykloví závodníci bratři Smržové nechyběli ve startovní poli Mattoni půlmaratonu. Zatímco mladší Matěj stlačil svůj čas pod dvě hodiny, starší Jakub zůstal těsně nad touto hranicí. „Bylo velké horko, ale jinak se běželo relativně dobře. Původně měli v plánu, že poběží s bratrem společně. „Mates je geneticky pro vytrvalostní běh vybavený lépe než já. Já funguji v trochu jiném režimu. Přesto jsem se snažil držet s ním, ale po pěti kilometrech jsem toho měl opravdu plné kecky. Člověk by měl běžet svým tempem, ale dav vás strhne, takže běžíte relativně rychle, aniž byste si to sám uvědomil," vrací se k sobotě starší z bratrské dvojice. „Nakonec jsem se závodem spíše protrápil. Přesto to byl skvělý zážitek," ujistí. Pro oba bratry se jednalo o premiérový půlmaraton. A bez nějakého speciálního tréninku. „Je fakt, že jsem se dostal do nouzového režimu. Hlavně, že jsme to přežili. Rozhodně je to zkušenost pro příště. Přece jen jednadvacet kilometrů není úplně málo. V tréninku běháme deset až dvanáct kilometrů, což je pro náš sport nejvhodnější," vysvětluje. Skvělá prý byla atmosféra závodu. „To bylo super," přikývne. „Určitě stojí za to si půlmaraton vyzkoušet. Kolem celé trati stojí lidé a fandí bez ohledu na to komu. K tomu samozřejmě spousta známých. I po organizační stránce bylo všechno zvládnuté. Jenom si někteří lidé stěžovali, že bylo město uzavřené pro běžný provoz. Ale to je zbytečné komentovat. Podobná akce je jednou za rok a všichni o ní věděli dopředu. Účast bratří Smržových na půlmaratonu pomohla také postiženým dětem v Centru Bazalka, jehož jsou patrony. „Když už jsme se do účasti do půlmaratonu nechali uvrtat, tak jsme se rozhodli, že poběžíme pro Bazalku," říká Jakub. Od slov byl jako vždy v podání bratrské dvojice jen malý krůček k činům. Založili jsme webové stránky Běžímpro. Oslovili jsme také všechny naše dlouholeté partnery a téměř všichni přispěli. Druhou variantou jak pomoci, byla samotná účast v půlmaratonu. Každý mohl zaplatit nějaké peníze navíc, než bylo stanovené startovné, které šly právě na Bazalku. Za ně dostal tričko plus dárky, které vyrobily děti v Bazalce. Akce se nakonec neminula výsledkem. Vybralo se něco přes sedmdesát tisíc korun. To jsme vůbec nečekali, protože celý projekt se rozběhl pouze nějaké tři čtyři týdny před startem závodu. Byli jsme moc rádi, že to takhle dopadlo, netajil Jakub Smrž velkou spokojenost, že jejich účast v závodě nakonec přinesla dětem z Centra Bazalka tak velkou sumu. Webové stránky Běžímpro budou fungovat i nadále. „Budou sdružovat lidi, kteří chtějí běhat pro kohokoliv. Nemusí to být jen pro Bazalku. Když bude chtít někdo odběhnout závod pro koho chce, tak se začlení do projektu. Na stránkách budou uvedeni všichni partneři, kteří pomohli. A je jedno komu," zdůrazní. Zatímco účast na půlmaratonu ve spojení s charitativní akcí Jakuba Smrže potěšila, jeho závodní sezona zatím tak úspěšná není. V mezinárodním mistrovství Velké Británie superbiků je po třech závodních bez bodového zisku. „Motorka funguje, já celkem taky, jsme i docela rychlí. Vždycky se ale něco pokazí. Tak tragický začátek sezony nepamatuji. Rozhodně však nehází flintu do žita. „V přípravě jsem udělal maximum a teď na sobě pracuji o to víc. Snad výsledky přijdou. Tým, já i motorka na to určitě máme, říká Jakub Smrž a věří v úspěšnou motocyklovou sezonu.
Where now?
Uzavírka brzdí průjezd na Český Krumlov
Zhoustla doprava na silnicích, po nichž míří řidiči z Českých Budějovic na jih. Kdo jede na Lipno nebo do Rakouska, narazí na první zdržení už u rybníka Štilec. Opravuje most nad kaplickou silnicí. Na řidiče čeká u Štilce hned dvakrát jednosměrný provoz řízený semafory. Jednou na mostě ve směru na Český Krumlov a jednou pod mostem ve směru na Kaplici. A šoféři musejí počítat také s tím, že kvůli pozměněnému dopravnímu značení se do správných pruhů řadí už několik set metrů před odbočkou na Český Krumlov. O víkendu zde nyní bývá zdržení téměř neznatelné. Řidiči, kteří míří z Českých Budějovic na Šumavu, musejí s dalšími dopravními komplikacemi počítat v Českém Krumlově, kde v pondělí začala částečná uzavírka křižovatky u Porákova mostu. Na hranici dopravních možností, pokud se týká situace u Porákova mostu, se běžně ocitá Český Krumlov. Ukázala to i v pondělí zahájená částečná uzavírka křižovatky u mostu. Tak rozsáhlé kolony, jaké vznikly, nikdo nečekal. Netají se tím ani starosta Českého Krumlova Dalibor Carda. Ten hned v pondělí ráno svolal poradu, které se zúčastnili i zástupci kraje nebo Policie ČR. „Od pondělí jsme neustále v terénu, vyhodnocujeme dopravní situaci v jednotlivých denních časech a snažíme se tomu přizpůsobit režim světel řídících provoz na rekonstruované křižovatce," řekl Deníku k přijatým opatřením vedoucí českokrumlovského dopravního inspektorátu Josef Trojan. Podle tiskové mluvčí radnice Petry Nestávalové ještě během pondělí přehodnotil i dodavatel stavby dopravní opatření a zajistil úpravy, které podstatně zlepšily propustnost křižovatky. Město už se ale musí připravit i na nadcházející Slavnosti pětilisté růže. Při nich se dá očekávat další zvýšení provozu v Českém Krumlově. Jiná opatření, než byla učiněna, už ale patrně neexistují. Dopravní infrastruktura Krumlova více ani neumožňuje. Dalibor Carda v této souvislosti připomněl, že dopravní komplikace mají paradoxně i své pozitivum. „Je to konkrétní a pádný důkaz, kterým nyní může město argumentovat v jednáních s krajem, potažmo kraj se státem," uvedl. Pondělní kolaps by mohl vést k urychlení dlouholetých snah o komplexní řešení dopravní situace města i okresu. Dlouhodobě se uvažuje o obchvatu města na severu a také o možnosti vést přes Vltavu druhý most, který by tunelem poslal auta až k nemocnici k odbočce na Kaplici. Jedná se však o finančně značně nákladná řešení. Toto byť velmi nákladné řešení by značně pomohlo vyřešit dlouho trvající problémy s průjezdem Českého Krumlova.
Show more
Šestou výhru v řadě Motor nezískal
Pět výher v řadě, ale cestu k šestému prvoligovému vítězství v řadě hokejistům ČEZ Motoru překazili Jestřábi z Prostějova, kteří Jihočechy porazili 4:2. V tabulce zůstává českobudějovický tým na druhém místě a již ve středu ho čeká utkání 16. kola doma s Litoměřicemi. Problém ohledně tiskovky a strohá výpověd na webu prostějovského klubu k účasti hostujících lodivodů na pozápasové tiskovce. Tato věta pořádně nadzvedla trenéra Motoru Petra Rosola. „Měl jsem sto chutí tam zavolat, co si to vymýšlejí," zlobil se. „Když jsem to četl, tak jsem tomu nemohl uvěřit. Kolega Radek Bělohlav tam kvůli tomu dvacet minut čekal. Ptal se, jestli bude tiskovka, ale nikdo se neozval. Vůbec to nebylo z nějakého naštvání nebo něco takového. Třeba v Havířově přijdou a řeknou nám, kam máme na tiskovku jít. Tady nikdo nic neřekne a pak napíší, že jsme nepřišli na tiskovku. To ať jdou do háje," vzkazuje do Prostějova. Zápas samotný se jeho týmu vůbec nepovedl. „Nebyli jsme stoprocentně připraveni. Všude jsme byli pozdě a z toho plynuly fauly. V oslabení nikoho neporazíte," nelíbil se trenérovi přístup jeho svěřenců. „Měli jsme také šance, ale domácí Horčička zachytal velmi dobře. Ne každý zápas se podaří otočit tak, jako se nám to podařilo na Kladně. Že to nějak dopadne a soupeř se porazí sám. Na tom musíme zapracovat a do každého zápasu jít ne na sto, ale na sto dvacet procent," apeluje na svůj tým. Pozápasové hodnocení v kabině bylo z jeho strany také velmi ostré. „Řekli jsme si k tomu své a ještě se k tomu vrátíme, i když to už bude ve větším klidu," připustí. Porážka zamrzela, navíc když neuspěli ani největší soupeři Motoru v boji o nejvyšší příčky Slavia a Kladno. Prohry Kladna a Slavie také nikdo nepředpokládal. V extralize otočila Mladá Boleslav zápas s Třincem z 0:2 na 3:2 a hrála přesilovku, přesto dostala dvanáct vteřin před koncem gól a pak prohrála na penalty. To samé ve druhé fotbalové lize. Ústí dalo v devadesáté minutě na 3:1, ale Opava vyrovnala dvěma góly v nastavení. Na mistrovství světa v ragby Skotsko ve čtvrtfinále prohrávalo s favorizovanou Austrálií, dokázalo otočit, ale nakonec prohrálo o jediný bod po kopu v poslední minutě. To jsou věci, které se ve sportu stávají. A proto je také tak krásný," vypočítává Rosol dramata z uplynulého sportovního víkendu. Také proto nedělá z porážky v Prostějově nějakou tragédii. „To určitě ne, ale musíme se z ní poučit. Jakmile se z ní poučíme, tak všechno špatné bude pro něco dobré. Do žádného zápasu nemůžeme jít s tím, že to nějak dopadne. Nikdo se totiž neporazí sám," znovu zdůrazní. Kromě ztracených bodů mrzí Rosola ze sobotního utkání také zranění útočníka Kuchejdy, jehož nastřelil do ucha vlastní spoluhráč Dušan Žovinec. „Má prasklou chrupavku a asi patnáct stehů. Nevypadalo to vůbec hezky. Ten teď určitě hrát nebude," posteskne si. Na marodce jsou dále nemocný útočník Babka a zraněný Mikyska. S otazníkem je středeční start Heřmana. Z obránců jsou mimo hru už jenom Bohunický a Růžička. Zajisté tato nemilá zápasová zkušenost hokejisky ČEZ Motoru semkne a tým bude dál pokračovat ve vítězných taženích a cestou za postupem nejvyšší hokejové soutěže.
Show more
Pozor na zamrzlou řeku varují záchranáři
Mrazivé počasí nepolevuje. Ačkoliv meteorologové předpovídají oteplení, v noci na pátek teploty na mnoha místech v okrese poklesly k hodnotě minus 20 stupňů Celsia. Na rybnících i řekách by bruslení zatím mohlo být nebezpečné. Bruslaři se dokonce tento týden proháněli i po zamrzlých řekách v Českých Budějovicích. Podle Petra Kočvary, předsedy Vodní záchranné služby českobudějovické místní skupiny Českého červeného kříže, je ale bruslení po řekách velmi zrádné. „Sám bych zatím nevstoupil ani na zamrzlý rybník, natož na řeku. Síla ledu určitě zatím nebude ideální," varoval záchranář. Podle něj musí být led, který udrží člověka, silný minimálně deset centimetrů. „To ovšem platí na rybníce. Řeky mohou být velmi zrádné," upozornil Petr Kočvara s tím, že například u teplejších přítoků může být led mnohem tenčí než na jiných místech. Dobrou prevencí je mít u sebe takzvané švédské bodce, ideálně zavěšené kolem krku, ale samozřejmě ne tak, abyste se na nich oběsili," zmínil vodní záchranář. „Když se ponoříme do vody, můžeme se pomocí těchto bodců vyškrábat zpátky na led. Dobře poslouží i šroubovák zabroušený do špičky," doplnil Petr Kočvara. Dodal, že dostaneme-li se zpátky na zamrzlou hladinu svépomocí, rozhodně bychom na ni neměli stoupat. Ideální je plazit se po ledu směrem ke břehu. Mrazy působí problémy řidičům, i těm, kteří usedají za volanty vozů MHD. Překážkou je například námraza na drátech elektrického vedení, která někdy znemožňuje jízdu trolejbusů. Zima ještě nekončí a mrazy nám všem jistě připraví mnohá překvapení, tak buďte všichni obezřetní a počítejte s tím, varují záchranáři.
Show more
