Změna dopravních plánů v Českých Budějovicích
Jaké a kde budou nové parkovací zóny v Českých Budějovicích? Které další silnice chce českobudějovická radnice postavit? A jak se v současnosti vedení města dívá na jižní spojku mezi Havlíčkovou kolonií a Mladým? Rada města už projednala upravenou verzi dokumentu, který teď bude předložen zastupitelstvu. Věc se přitom týká i tisíců lidí dojíždějících do Českých Budějovic za prací. Od příštího roku by totiž chtěla radnice spustit nový systém parkování na části Pražského předměstí. Podle náměstka primátora je to ale podmíněno vybudováním záchytného parkoviště v Jírovcově ulici a zavedením hromadné dopravy přes centrum. „Vybudování záchytných parkovišť podpoříme," říká za opoziční TOP 09 zastupitel Tomáš Bouzek k nadcházejícímu projednávání v zastupitelstvu. A ohledně změn v parkování připojuje, že se jedná o projekt, který byl zahájen už za minulých koalic. Podle Tomáše Bouzka jeho strana asi většinu věcí v aktualizované dopravní koncepci podpoří, i když zastupitel nevylučuje dílčí návrhy na změnu. Aktualizovány byly i další záměry města. Například propojka Plavská Novohradská, takzvaná jižní spojka. Podrobný projekt dopravních změn, který už má radnice zpracovaný, podle Františka Konečného ukazuje, že by parkovací místa nemusela chybět. Někde totiž bude povoleno nově stání díky zavedení systému dalších jednosměrných ulic. K plánovaným úpravám chystá radnice i setkání s veřejností. Dá se očekávat, že třeba o prezentaci nového systému parkování bude u veřejnosti zájem. Pravděpodobně také o debatu o propojce ulic Milady Horákové a Strakonické. Silnici chce město stavět společně s krajem. Část obyvatel sídliště se ale obává zvýšené hlučnosti nebo prašnosti z nové komunikace. Už nyní byl překročen hlukový limit mezi paneláky na Máji a to se jedná pouze o současný provoz. Po realizaci spojky mezi sídlišti Máj a Vltava by provoz mohl vzrůst až několikanásobně. „Naše výhrady platí," říká k projektu Radek Vinkler za nesouhlasící obyvatele Máje. Kritici projektu ale jsou ochotni ke kompromisu. Jako možné řešení by viděli třeba vedení komunikace na začátku sídliště v hlubokém zářezu nebo tunelu. Pojetí dopravy v krajském městě zajímá i příznivce cyklistiky, například Irenu Šefčíkovou ze sdružení Domovina. Aktualizovanou verzi sice Irena Šefčíková nezná. Připomíná ale, že i územní plán říká, že jedním z jeho základních cílů je optimální rozvoj cyklistických tras ve městě. „České Budějovice mají z morfologického hlediska ideální podmínky, aby tento druh ekologické dopravy sehrál významnou úlohu v dělbě přepravní práce. Zvýšení podílu cyklistické dopravy při realizaci každodenních vztahů územní plán podporuje, respektive přispívá, k vytvoření co nejoptimálnějších podmínek," cituje dokument Irena Šefčíková. Vzápětí ale s jistou dávkou skepse dodává: „My, kdo jezdíme v Českých Budějovicích na kole, si jen přejeme, aby si politici a úředníci přečetli, co sami odhlasovali a své závazky plnili. Vše zatím bylo jen ve fázi dokumentu. Nekonečný příběh. Chceme věřit, že se realizovat bude," dodává Irena Šefčíková a naznačuje tak, že snaha radnice na tomto poli by mohla být větší. Realizace cyklostezek a nové objízdné trasy by mělo město co nejdříve zprovoznit. Mnohé penziony v Českých Budějovicích přiléhají k těmto trasám, což vítají hlavně turisté.
Where now?
Duševní choroba je horší než si zlomit nohu
Povídá se, že každý třetí člověk si aspoň jednou ve svém životě projde ať už léčenou nebo neléčenou depresí. Podle odhadů by dokonce v roce 2020 měly být psychiatrické nemoci druhým nejčastějším důvodem pracovních neschopností. Naše společnost stále do značné míry vnímá psychiatrické problémy jako určitou zvláštnost, potvrzuje primář psychiatrického oddělení českobudějovické nemocnice Jan Tuček. Přiznat si, že jsem duševně nemocný, je pro člověka většinou velmi obtížné. Jde ale přece o chorobu a nemoc duše je stejná jako nemoc jakékoli části těla. Onemocnět duševní chorobou není o nic složitější než si například zlomit nohu. Podle Dr. Nováčka není nikdo z nás vůči duševním chorobám imunní. Riziko, čím můžeme onemocnět, se ale mění s věkem. „Mezi dvacátým a třicátým rokem propuká například schizofrenie, později nejsou výjimkou bludy, ve stáří nás všechny čeká demence. K lékaři nedostanou všichni, kdo nějaké rysy duševní choroby vykazují. „Je nutné si uvědomit, že my vidíme příslovečnou špičku ledovce. Promořenost psychiatrickými příznaky v populaci je daleko vyšší než počet hospitalizovaných pacientů. My říkáme, že pacienti se na oddělení dostávají v okamžiku, kdy jejich příznaky začnou vadit buď jim samotným nebo okolí. Do té doby, pokud jsou ostatní schopni to tolerovat a akceptovat, na psychiatrii nikdo nepřijde. Pokud budete mít jakékoli psychické problémy, neváhejte navštívit odborného lékaře.
Show more
Aktuální uzavírky silnic okresu České Budějovice
Přelom června a července se neobejde bez uzavírání na silnic okresu České Budějovice. Od 24. července od 18:00 hodin do 26. července 23:59 bude uzavírka silnice III/15429, Jílovice, a to z důvodu konání akce "Jílovická pouť". Objížďka - bez rozlišení: místní komunikace, Jílovice přes: silnice III/15428, místní komunikace. Do 30. listopadu potrvá uzavírka v Trhových Svinech. Při uzavírce budou řidiči využívat značené objízdné trasy. Stavební práce uzavřely až do konce prázdnin ulici J. Lomského v Českých Budějovicích. Do konce října je povolená uzavírka v ulici Zeyerova v Českých Budějovicích, a to v úseku ulic M. Vydrové - Budcova - Mateřská škola. Do konce září potrvá rekonstukce mostu na silnici II/146 Hluboká nad Vltavou. Jedná se o úplnou uzavírku. 7. října by měla skončit modernizace silnice II/156 Nová Ves. Jedná se o úplnou uzavírku. Do 18. prosince potrvá úplná uzavírka mezi ulicí Jaselská a Novým Roudným v Českých Budějovicích. Silnici mezi Jankovem a Holašovicemi uzavřela pokládka nového asfaltu vozovky silnice. Úplná uzavírka skončí 10. srpna.
Show more
Lávka přes Vltavu v Českých Budějovicích
Stavba nové lávky pro cyklisty a pěší přes Vltavu u Meteoru v Českých Budějovicích je zase o něco blíže. „Město už má všechny pozemky, ve finále je územní řízení," přibližuje aktuální stav příprav náměstek primátora Petr Holický. Pozemky poskytne například i Povodí Vltavy formou zřízení věcného břemene pro budoucí stavbu. V Rožnově na okraji Českých Budějovic se chystá stavba lávky přes Vltavu pro pěší a cyklisty. Řeku by měla přemostit u areálu TJ Meteor. Město očekává, že se na akci podaří získat dotace. Podle náměstka primátora by se letos mohlo začít stavět a příští rok by lávka mohla být dokončena. V katastru Plané bude pro komunikaci navazující na lávku přes řeku využito pozemkových úprav, které v současnosti probíhají. Při nich mimo jiné pozemkový úřad změní jednu z polních cest na účelovou komunikaci, která dostane i asfaltový povrch a se šířkou čtyři metry ji bude možné využít pro cyklostezku. Pokud se tak skutečně stane, budu rád, že se to povede. Starosta Boršova nad Vltavou Jan Zeman už se svým plánským protějškem dokonce chystanou trasu projel. „Zkoušeli jsme to s Tomášem po poli, když bylo zmrzlé. Z Boršova jsem byl u Plané za patnáct minut," naznačuje Jan Zeman, že pro cyklisty by to byla výhodná cesta nejen pro rekreaci, ale třeba i do zaměstnání, pokud by se podařilo navázat ji na českobudějovické stezky. A podél Vltavy se pak dá dojet až do Týna nad Vltavou. Podle Jana Zemana by se časem mohla trasa rozvinout i na jih k Českému Krumlovu po levém břehu Vltavy. „Přes malebné vísky by se dalo dojet k Třísovu a podél řeky až do Zlaté Koruny," zmiňuje další plány Jan Zeman. Zatím by se mělo příští týden žádat o územní rozhodnutí na stavby, které by cyklisty dovedly od řeky do Plané, pod most na E 55 a dále k železniční vlečce do Homol a pak až k boršovskému železničnímu mostu. Projekt pro stavební povolení by mohl být hotov v dubnu. Tento projekt a dokončená stavba bude velkým přínosem pro lidi bydlící v Rožnově. Bubeme moc rádi, pokud příští rok bude stavba zrealizována a dokončena, říká pan Dvořák, bydlící v okolí městské části Rožnov.
Show more
