Nadrozměrný náklad v Jihočeském kraji
Tento čtvrtek pojede napříč Jihočeským krajem nadrozměrný náklad za doprovodu dopravní policie z oddělení silničního dohledu. Ve čtvrtek po 20. hodině vyjede souprava dvou vozidel s doprovodnými vozidly transportní firmy z Prachatic směrem na státní hranici s Rakouskou spolkovou republikou. Nadrozměrný náklad pojede přes území tří okresů, než opustí Českou republiku. Plánovaná trasa povede z Prachatic ke křižovatce se silnici II/145, dále směrem na Netolice až ke křižovatce se silnicí I/20 u Češňovic. Odtud pojede souprava do Českých Budějovic, kde se po hlavním městském okruhu přesune k výpadovce na Kamenný Újezd po silnici I/3. Zde transport pokračuje přes Velešín na Kaplici a dále k hraničnímu přechodu Dolní Dvořiště. Státní hranici by měl transport překročit jednu hodinu po půlnoci. Pro řidiče je zde upřesnění rozměrů soupravy. Jedná se o nadrozměrný náklad kovové konstrukce o šíři 5,8 metrů, délky 16 metrů a výšky 4,5 metru. Dopravní policie zajistí průjezd po uvedených komunikacích. Pokud bude třeba, policie žádá řidiče, aby dbali včech pokynů.
Wo jetzt?
Na Lipno a Hochficht již přijíždí lyžaři
Tuto sobotu zvolna začíná lyžařská sezona na Hochfichtu, Lipně i Kvildě. Jsou hlášeny výzazné minusové teploty a tak se nedočkaví lyžaři a běžkaři mohou připravit na na kvalitní sníh, V areálu Hochficht jsou zatím v provozu tři vleky a další mají být za několik málo dní. Provoz je zatím poklidný a beze front. Další týden by mělo být v provozu 70-80% celého areálu. Na vrcholcích je momentálně 50 cm sněhu a dole u lanovky asi 20 cm. Od soboty 10.12.2022 je skiareál denně v provozu.
Zeig mehr
V moštárnách letos ubylo práce
Tradičně druhý týden v listopadu, ukončili letošní sezonu moštování zahrádkáři v rudolfovském Mlýnském údolí. Zpracovali jsme letos kolem sedmi tun ovoce, loni to bylo kolem deseti tun. Sucho letos ovlivnilo třeba i velikost plodů. Počátkem listopadu už naposledy lisovali i na okraji Českých Budějovic v Husově kolonii. Letos zpracovali v moštárně 22 tun ovoce. V Nových Hodějovicích letos nakonec zapíší do statistik 18,5 tuny vylisovaného ovoce. Končili poslední pondělí v říjnu. Na začátku počítali, že kvůli suchu to bude 14 15 tun. Ale konečný výsledek je znatelně lepší a lze ho označit jako celkem průměrný. V třicetileté historii moštárny měly rekordní sezony v letech 2001 a 2003. Vždy udělali 40 tun ovoce. Ale podle Marie Syrovátkové, která se při moštování stará o vážení nebo účtování, bylo v některých špatných letech třeba jen pět tun ovoce, protože na jaře zmrzlo v květu. Letos přispělo ke slušnému výsledku několik skutečností. Místy nebyla úroda jablek zase až tak špatná. V některých lokalitách už také moštárny nejsou, takže do Nových Hodějovic do Topolové ulice přijíždějí zákazníci až od Kaplice, Hubenova nebo Nových Hradů. Tím, že je podle Marie Syrovátkové moštáren na Českobudějovicku málo, tak i když bylo sucho, nebyla bilance v Nových Hodějovicích v přílišném propadu. A zahrádkáři z Topolové ulice také pravidelně aktualizují svůj web. Získávají tím nové zákazníky, vedle těch věrných. Do Nových Hodějovic jezdí ale hodně zájemců už léta. Výhodou malých moštáren je to, že zákazník si odveze najisto šťávu ze svého ovoce. Někde ve větších zařízeních jablka vykupují, moštují třeba jen dva dny a lidé si odvážejí vypočtené množství moštu. V malých lisech u zahrádkářů si mohou lidé ovoce třeba i namixovat. „Někdo si dává jablka s mrkví nebo červenou řepou. Nebo zase chtějí zákazníci čisté odrůdové mošty. Přivezou si spartany nebo čistecké jablko," zmiňuje Marie Syrovátková s tím, že právě čistecké jablko je na moštování velmi vhodná odrůda. Ze zahrad ale dnes bohužel pomalu mizí. Zpracování ovoce v regionu ale moštováním nekončí. Kdo si připravil ovocný kvas, může nyní využít služeb několika pálenic. Zkuste si ochutnat čerstvou štávu z jablek, nebudete litovat, chuť je opravdu nepopsatelná a znamenitá.
Zeig mehr
Stavba dálnice D3 bude pokračovat
Kdo by chtěl sledovat všechno dění kolem dálnice D3 u Českých Budějovic, ten má mnoho práce. ŘSD zahájilo papírovou palbu hned na několika frontách najednou. Na magistrátu žádá třeba o změnu koryta Dobrovodského potoka kvůli tunelu Pohůrka nebo o změnu územního rozhodnutí na mimoúrovňové křižovatky Pohůrka a Hodějovice. Ty by totiž měly dostat jinou podobu, než o jaké se dosud uvažovalo. Zároveň už byla na ministerstvo dopravy podána žádost o stavební povolení na dálnici u Budějovic. A podle mluvčího Ředitelství silnic a dálnic by se v první polovině letošního roku mělo konat i rozhodující druhé kolo výběrového řízení na budoucího dodavatele stavby. Předmětem žádosti je dílčí změna několika desítek stavebních objektů dálnice D3. Nejpodstatnější změnu představuje změna tvaru křižovatek Pohůrka a Hodějovice. Veřejné projednávání změny územního rozhodnutí se koná 15. března na magistrátu a případné připomínky je třeba uplatnit nejpozději při tomto jednání. Nebude se měnit trasa samotné dálnice. Námitky a připomínky, které se nebudou týkat navržené změny, nebudou projednávány. Řízení o změně územního rozhodnutí by mělo mimo jiné dát odpověď na budoucí podobu křižovatky Pohůrka. Ta dostala původně jen podmíněné územní rozhodnutí, protože normám neodpovídala její vzdálenost od portálu stejnojmenného plánovaného tunelu. Změna se čeká také u dálničních sjezdů Hlinsko a Hodějovice. Předpokládá se, že ty se nebudou stavět. Přímo na ministerstvu dopravy už ŘSD zažádalo o stavební povolení. Stavební povolení navazuje na územní rozhodnutí a je nezbytným předpokladem zahájení akce. Dálnici chce ŘSD začít u Budějovic stavět ještě letos. Pokud realizace stavby dálnice D3 proběhne co nejdříve, bude to velká úleva pro dopravu ve městě České Budějovice, kde je v současné době provoz v dopravní špičce již neúnosný.
Zeig mehr