Město České Budějovice přidá místa pro prvňáčky
Problémem je rozložení zájmu rodičů, proto budou některé školy odmítat děti. V ZŠ Dukelská dokonce hrozilo, že se do lavic nedostanou ani všechny děti z obvodu. U zápisu nabídli necelých 60 míst. Podle ředitelky Marie Kocurkové zde ale měli po odečtení odkladů 99 zájemců. Nyní se připravují i na to, že by otevřeli první třídy tři. I když by to bylo prostorově komplikované, protože budova je na hranici kapacit, uspokojili by pak alespoň všechny zájemce ze školského obvodu. O přijetí či nepřijetí dětí bude ZŠ Dukelská informovat rodiče v úterý. Žádnou třídu navíc oproti plánovaným čtyřem nemohou přidat v ZŠ O. Nedbala na sídlišti Šumava. Podle ředitele Miroslava Poláčka je už teď škola tak plná, že volné jsou pouze dvě odborné učebny fyziky a chemie, které jsou speciálně zařízené a všechny další prostory jsou obsazené. Naplněná je i kapacita družiny. V této škole se ale podle ředitele podaří děti z obvodu umístit. Odmítat budou jen děti bydlící mimo obvod. Třídu navíc by v případě nutnosti mohli otevřít v ZŠ a MŠ J. Š. Baara, měli by jich potom pět. Tam, kde mají volno, totiž budou muset pojmout i děti ze škol, které jsou doslova nacpané až po střechu a musejí už další děti odmítat. Situaci ještě zhoršují takové faktory, jako jsou děti z okolních obcí, které chtějí jejich rodiče přihlásit v Českých Budějovicích nebo zmenšený podíl odkladů. „Letos bylo pouze dvanáct procent odkladů, dlouhodobý průměr odkladů je dvacet procent," říká k tomu náměstek primátora Martin Maršík a dodává, že i to zvyšuje tlak na školské kapacity. Město původně chtělo na podzim otevřít pro prvňáčky 45 tříd. Teď podle náměstka primátora počítá se 48 třídami a nevylučuje, že by jich nakonec mohlo být až 50. Třídy navíc by mohli otevřít v ZŠ a MŠ J. Š. Baara. Teď připravují k otevření třídy prvňáčků, v případě nutnosti by jim kapacity umožňovaly i otevření pěti tříd. Ředitel školy Vladimír Čunát ale upozorňuje, že zatím je situace nejasná. U zápisu měli 120 dětí, 20 chtělo odklad. Zbývajících sto odpovídá čtyřem třídám, ale někteří rodiče už ohlásili, že byli přijati jinde. Další rodiče se naopak ptají jestli by na základce nebylo místo. Podle náměstka primátora Martina Maršíka se město musí připravit na to, že počty prvňáčků neklesnou ještě čtyři roky, pak by jich mělo začít ubývat a s tím by mohl polevit i tlak na školské kapacity. Věc chce ale radnice řešit, aby se vyhnula situacím, kdy rodiče nocují před školami, aby pro děti dostali přední místo u zápisu. Pro rodiče je získání vhodné školy nutné třeba kvůli dojíždění. Radnice ale zdůrazňuje, že celkově pro všechny děti místo je.
Wo jetzt?
Běželi marathón za prémii 70000,- Kč
Absolvovali velkou tréninkovou dávku aby pomohli dobré věci. Motocykloví závodníci bratři Smržové nechyběli ve startovní poli Mattoni půlmaratonu. Zatímco mladší Matěj stlačil svůj čas pod dvě hodiny, starší Jakub zůstal těsně nad touto hranicí. „Bylo velké horko, ale jinak se běželo relativně dobře. Původně měli v plánu, že poběží s bratrem společně. „Mates je geneticky pro vytrvalostní běh vybavený lépe než já. Já funguji v trochu jiném režimu. Přesto jsem se snažil držet s ním, ale po pěti kilometrech jsem toho měl opravdu plné kecky. Člověk by měl běžet svým tempem, ale dav vás strhne, takže běžíte relativně rychle, aniž byste si to sám uvědomil," vrací se k sobotě starší z bratrské dvojice. „Nakonec jsem se závodem spíše protrápil. Přesto to byl skvělý zážitek," ujistí. Pro oba bratry se jednalo o premiérový půlmaraton. A bez nějakého speciálního tréninku. „Je fakt, že jsem se dostal do nouzového režimu. Hlavně, že jsme to přežili. Rozhodně je to zkušenost pro příště. Přece jen jednadvacet kilometrů není úplně málo. V tréninku běháme deset až dvanáct kilometrů, což je pro náš sport nejvhodnější," vysvětluje. Skvělá prý byla atmosféra závodu. „To bylo super," přikývne. „Určitě stojí za to si půlmaraton vyzkoušet. Kolem celé trati stojí lidé a fandí bez ohledu na to komu. K tomu samozřejmě spousta známých. I po organizační stránce bylo všechno zvládnuté. Jenom si někteří lidé stěžovali, že bylo město uzavřené pro běžný provoz. Ale to je zbytečné komentovat. Podobná akce je jednou za rok a všichni o ní věděli dopředu. Účast bratří Smržových na půlmaratonu pomohla také postiženým dětem v Centru Bazalka, jehož jsou patrony. „Když už jsme se do účasti do půlmaratonu nechali uvrtat, tak jsme se rozhodli, že poběžíme pro Bazalku," říká Jakub. Od slov byl jako vždy v podání bratrské dvojice jen malý krůček k činům. Založili jsme webové stránky Běžímpro. Oslovili jsme také všechny naše dlouholeté partnery a téměř všichni přispěli. Druhou variantou jak pomoci, byla samotná účast v půlmaratonu. Každý mohl zaplatit nějaké peníze navíc, než bylo stanovené startovné, které šly právě na Bazalku. Za ně dostal tričko plus dárky, které vyrobily děti v Bazalce. Akce se nakonec neminula výsledkem. Vybralo se něco přes sedmdesát tisíc korun. To jsme vůbec nečekali, protože celý projekt se rozběhl pouze nějaké tři čtyři týdny před startem závodu. Byli jsme moc rádi, že to takhle dopadlo, netajil Jakub Smrž velkou spokojenost, že jejich účast v závodě nakonec přinesla dětem z Centra Bazalka tak velkou sumu. Webové stránky Běžímpro budou fungovat i nadále. „Budou sdružovat lidi, kteří chtějí běhat pro kohokoliv. Nemusí to být jen pro Bazalku. Když bude chtít někdo odběhnout závod pro koho chce, tak se začlení do projektu. Na stránkách budou uvedeni všichni partneři, kteří pomohli. A je jedno komu," zdůrazní. Zatímco účast na půlmaratonu ve spojení s charitativní akcí Jakuba Smrže potěšila, jeho závodní sezona zatím tak úspěšná není. V mezinárodním mistrovství Velké Británie superbiků je po třech závodních bez bodového zisku. „Motorka funguje, já celkem taky, jsme i docela rychlí. Vždycky se ale něco pokazí. Tak tragický začátek sezony nepamatuji. Rozhodně však nehází flintu do žita. „V přípravě jsem udělal maximum a teď na sobě pracuji o to víc. Snad výsledky přijdou. Tým, já i motorka na to určitě máme, říká Jakub Smrž a věří v úspěšnou motocyklovou sezonu.
Zeig mehr
Nové semafory na Husově třídě v Českých Budějovicích
Přijde doba, kdy řidiči vyšší rychlostní stupeň nezařadí. Při cestě z centra města na budějovická sídliště totiž řidiče přibrzdí další semafory. Budějovičtí totiž naplánovali, že mezi zastávkami MHD u výstaviště vznikne nový světelný přechod pro chodce. Ještě před osazením světelné signalizace se jedna ze zastávek u výstaviště posune asi o 15 metrů. Několik let se také hovoří o záměru zřídit světelnou křižovatku jen pár desítek metrů odtud, v místě zvaném u kapličky. To aby auta mohla snáze najíždět z vedlejší silnice na Husovu třídu. Na zhruba sedm set metrů dlouhém úseku by tak byly už čtvery semafory. Signál na semaforů u přechodu mezi zastávkami nastavíme tak, aby semafor zbytečně nezdržoval dopravu, řekl jeden z navrhovatelů a připustil, že další semafory provoz pozdrží. Na druhou stranu se významně zvýší bezpečnost chodců. Ti jsou ohroženi hlavně na víceproudých komunikacích, mezi něž patří i zmíněný úsek Husovy třídy. Úpravy přechodu a posunutí zastávek by Budějovičtí rádi stihli ještě letos. Záviset bude ovšem na tom, kdy se kraj pustí do plánované opravy povrchu v této části Husovy třídy. Přetíženému dopravnímu uzlu pomohou i přímé odbočovací pruhy, jaké známe třeba z křižovatky Lidická a Mánesova. V plánu je i lávka pro pěší přes Dlouhou louku. Jedinou změnou tak zatím zůstane nový světelný přechod u výstaviště, s jehož vyznačením chce město počkat na zahájení rekonstrukce povrchu části Husovy třídy v úseku mezi křižovatkami s ulicemi Na Sádkách a Ant. Sovy. Všechny uvedemé úpravy komunikací jsou ještě závislé na dadších jednáních, která budou v nejbližších dnech pokračovat. Občané se tak mohou těšit na další zvýšení bezpečnosti provozu.
Zeig mehr
Mýtné brány u Českých Budějovic
Na dvanácti hodinové směny prodloužili úřední hodiny v budově, kde sídlí Jihočeská hospodářská komora. Je tam jedno z kontaktních míst pro nový mýtný systém. Vydali zde už stovky mýtných jednotek, které potřebují dopravci od 1. prosince. K tomuto datu totiž nastane změna ve způsobu placení mýtného. Nově to bude přes satelit a každý automobil nad 3,5 tuny, který bude využívat zpoplatněné úseky českých silnic, musí novou jednotku mít. Navíc od 1. ledna 2020 nastane i jiná změna. Řada dosud nezpoplatněných komunikací I. třídy se stane místem, kde se bude mýto vybírat. Nové brány jako kontrolní body, kvůli tomu vznikly i v jižních Čechách, například u Dasného na Českobudějovicku.
Zeig mehr
