Koronavirus. Lidí v domácí karanténě přibývá
Chřipková epidemie na jihu Čech stále trvá. Naštěstí koronavirus nebyl dosud prokázán, ale hygienici zřídili informační linky a prosí veřejnost k ohleduplnosti a spolupráci. V domácí karanténě je už téměř osm desítek lidí.
V Jihočeském kraji vzhledem k cestovatelské anamnéze a zdravotnímu stavu bylo ke včerejšku celkem 77 karanténních opatření. Jenom za středu a čtvrtek tento týden bylo vydáno 44 opatření, většinou u osob, které se vracely ze severní Itálie.
Wo jetzt?
Hasiči sundali z komína mrtvého čápa
Na Českobudějovicko přiletělo zatím jen pár čapích jedinců. Jak uvedl vedoucí Skupiny pro výzkum brodivých ptáků, na některých místech okresu sice čápy zaznamenali, všude je však vždy jen jeden z páru. Čáp byl viněný například v Dubném, ve Strýčicích nebo Hluboké nad Vltavou. Právě na Hluboké má pobyt čápa špatný a smutný konec. Ten na komín u zdejšího zahradnictví přiletěl 19. března, o čtyři dny déle jej však místní a budějovičtí hasiči sundavali z hnízda mrtvého. Čáp byl odvezen na státní veterinární kliniku na pitvu. Na jeho těle nebylo zřejmé poranění, bude se proto kvůli podezření na otravu dělat i toxikologie. Výsledky by měly být hotové do několika dnů. Oba členové čapího páru se zatím uhnízdili jen v Kaplici. S následným oteplením se očekává přílet zbylých jedinců.
Zeig mehr
Obchvat Dasného a Češňovic?
Setkání občanů na podporu stavby obchvatu Češnovic a Dasného, obcí na hlavním tahu z Českých Budějovic na Písek a Prahu, uspořádali ve středu odpoledne místní obyvatelé. Ti stálým přecházením silnice zbrzdili provoz, o problematice obchvatu pak diskutovali v sále hostince v Dasném. Obyvatelé obcí Češnovice a Dasný ve středu uspořádali akci na podporu stavby obchvatu, který by odvedl dopravu od jejich domů. Lidé z Češnovic a Dasného chtěli prostřednictvím akce vyjádřit svou nespokojenost s intenzitou dopravy na silnici I/20, která obce protíná. Nespokojenost občanů je vyvolána dlouholetým slibem vybudování obchvatu. Na stavbu čekají již 48 let. Posledních přibližně 15 let jde takzvaně o prioritní stavbu, která by odklonila asi 20 000 automobilů denně. Dopravní průzkum z roku 2014 ukázal, že 52 procent řidičů překračuje při průjezdu obcí Češnovice povolenou rychlost a v obci Dasný je tomu v 60 procentech případů. Tento problém si jistě zaslouží co nejdříve řešení.
Zeig mehr
Změna dopravních plánů v Českých Budějovicích
Jaké a kde budou nové parkovací zóny v Českých Budějovicích? Které další silnice chce českobudějovická radnice postavit? A jak se v současnosti vedení města dívá na jižní spojku mezi Havlíčkovou kolonií a Mladým? Rada města už projednala upravenou verzi dokumentu, který teď bude předložen zastupitelstvu. Věc se přitom týká i tisíců lidí dojíždějících do Českých Budějovic za prací. Od příštího roku by totiž chtěla radnice spustit nový systém parkování na části Pražského předměstí. Podle náměstka primátora je to ale podmíněno vybudováním záchytného parkoviště v Jírovcově ulici a zavedením hromadné dopravy přes centrum. „Vybudování záchytných parkovišť podpoříme," říká za opoziční TOP 09 zastupitel Tomáš Bouzek k nadcházejícímu projednávání v zastupitelstvu. A ohledně změn v parkování připojuje, že se jedná o projekt, který byl zahájen už za minulých koalic. Podle Tomáše Bouzka jeho strana asi většinu věcí v aktualizované dopravní koncepci podpoří, i když zastupitel nevylučuje dílčí návrhy na změnu. Aktualizovány byly i další záměry města. Například propojka Plavská Novohradská, takzvaná jižní spojka. Podrobný projekt dopravních změn, který už má radnice zpracovaný, podle Františka Konečného ukazuje, že by parkovací místa nemusela chybět. Někde totiž bude povoleno nově stání díky zavedení systému dalších jednosměrných ulic. K plánovaným úpravám chystá radnice i setkání s veřejností. Dá se očekávat, že třeba o prezentaci nového systému parkování bude u veřejnosti zájem. Pravděpodobně také o debatu o propojce ulic Milady Horákové a Strakonické. Silnici chce město stavět společně s krajem. Část obyvatel sídliště se ale obává zvýšené hlučnosti nebo prašnosti z nové komunikace. Už nyní byl překročen hlukový limit mezi paneláky na Máji a to se jedná pouze o současný provoz. Po realizaci spojky mezi sídlišti Máj a Vltava by provoz mohl vzrůst až několikanásobně. „Naše výhrady platí," říká k projektu Radek Vinkler za nesouhlasící obyvatele Máje. Kritici projektu ale jsou ochotni ke kompromisu. Jako možné řešení by viděli třeba vedení komunikace na začátku sídliště v hlubokém zářezu nebo tunelu. Pojetí dopravy v krajském městě zajímá i příznivce cyklistiky, například Irenu Šefčíkovou ze sdružení Domovina. Aktualizovanou verzi sice Irena Šefčíková nezná. Připomíná ale, že i územní plán říká, že jedním z jeho základních cílů je optimální rozvoj cyklistických tras ve městě. „České Budějovice mají z morfologického hlediska ideální podmínky, aby tento druh ekologické dopravy sehrál významnou úlohu v dělbě přepravní práce. Zvýšení podílu cyklistické dopravy při realizaci každodenních vztahů územní plán podporuje, respektive přispívá, k vytvoření co nejoptimálnějších podmínek," cituje dokument Irena Šefčíková. Vzápětí ale s jistou dávkou skepse dodává: „My, kdo jezdíme v Českých Budějovicích na kole, si jen přejeme, aby si politici a úředníci přečetli, co sami odhlasovali a své závazky plnili. Vše zatím bylo jen ve fázi dokumentu. Nekonečný příběh. Chceme věřit, že se realizovat bude," dodává Irena Šefčíková a naznačuje tak, že snaha radnice na tomto poli by mohla být větší. Realizace cyklostezek a nové objízdné trasy by mělo město co nejdříve zprovoznit. Mnohé penziony v Českých Budějovicích přiléhají k těmto trasám, což vítají hlavně turisté.
Zeig mehr
